Touring gewonnen voor kilometerheffing

De kilometerheffing bestaat al voor vrachtwagens. Als het van Touring en Febiac afhangt mag dat ook voor personenwagens. © BELGA

Na de auto-industrie schaart ook Touring zich volop achter een slimme kilometerheffing voor personenwagens. ‘Dat is democratischer dan de huidige verkeersbelastingen.’

ty

Automobilistenorganisatie Touring toont zich nu ook voorstander van een slimme kilometerheffing. ‘Wij zitten op dezelfde lijn als de federatie van de auto-industrie Febiac’, zegt woordvoerder Lorenzo Stefani. Febiac heeft net het idee van betalen per rit resoluut verdedigd.

Opmerkelijk, want was Touring niet de organisatie die jarenlang ten strijde trok tegen de belasting op de autogebruikers? Het beeld van ‘uitgeknepen citroen’ sprak boekdelen. ‘Het huidige belasten van het autobezit moet ophouden’, zegt Stefani. ‘Dat moet verschuiven naar het gebruik, en zeker in de spits. Dat is correcter en democratischer. De overheid wil mensen laten kiezen voor het openbaar vervoer en de fiets, maar incasseert wel mooi alle autobelastingen, zelfs als de mensen die wagen thuis laten.’

Grootschalig proefproject

Er moet volgens Stefani snel een grootschalig proefproject komen om het systeem fatsoenlijk uit te testen. De heffing moet op alle wegen gelden. Rijden in de spits mag best duurder zijn voor Touring. ‘Je betaalt toch ook meer voor een vakantie in het toeristische topseizoen?’

De voorwaarde voor de organisatie is wel dat het geld – het gaat om miljarden – dat de weggebruikers ophoesten ook opnieuw in wegeninfrastructuur geïnvesteerd wordt. ‘Vandaag gaat het gros van de belastingopbrengst naar de NMBS en het andere openbaar vervoer. Er zullen nog veel andere maatregelen nodig zijn om het wegverkeer duurzaam te maken dus het geld is welkom.’

Hoe we dat gaan organiseren en hoe we de buitenlanders laten meebetalen, daar zijn volgens Stefani vandaag ‘voldoende technologische oplossingen voor’.