Direct naar artikelinhoud
Onderwijs

KU Leuven gaat online examens afnemen

De KU Leuven wil studenten in de toekomst online examens laten afleggen, mogelijk zelfs vanop locatie.Beeld BELGA

Aan de KU Leuven zullen studenten in de toekomst online examens kunnen afleggen. Ook toetsen voor de webcam zijn een optie.

Digitaal onderwijs staat centraal in de toekomstvisie van de KU Leuven. De universiteit is van plan om het online evalueren van studenten mogelijk te maken. "De tijd is rijp om te kiezen voor online assessment (beoordeling, RA)", klinkt het in een strategisch plan. Piet Desmet, vicerector educatieve technologie, bevestigt dat al vanaf komend academiejaar de eerste tests met online toetsen zullen plaatsvinden.Die kunnen gericht zijn op tussentijdse evaluaties of op het vellen van een eindoordeel.

"Het is natuurlijk niet zo dat alle examens voortaan online worden afgelegd, maar we willen snel belangrijke stappen zetten", zegt Desmet. "Zo kunnen we sommige tussentijdse evaluaties wellicht online laten doorgaan. De examens aan het einde van een vak kunnen in eerste instantie online plaatsvinden voor groepen studenten die nu moeilijker bedienbaar zijn, zoals studenten die al werken, op stage zijn of in het buitenland verblijven."

Volgens de KU Leuven moet er zo meer worden geëvalueerd op maat van de student. Eventuele herexamens zouden ook gemakkelijker kunnen worden georganiseerd. De online toetsen kunnen worden afgelegd in een speciaal examencentrum, maar in een 'volgende stap' kunnen studenten allicht vanop locatie aan de slag. Zij zouden via hun webcam moeten worden gemonitord. "Waarom zou een student geneeskunde die in een Brugs ziekenhuis stage doet naar Leuven moeten komen om een schriftelijk examen af te leggen?", vraagt Desmet.

'Waarom zou een student geneeskunde die in een Brugs ziekenhuis stage doet naar Leuven moeten komen om een schriftelijk examen af te leggen?'
Piet Desmet, vicerector educatieve technologie

Aan de Vives-hogeschool kunnen afstandsstudenten sinds 2015 online examens afleggen. Zij moeten op voorhand de hele ruimte filmen. Ook hun oren moeten in beeld komen, zodat studenten geen antwoorden ingefluisterd kunnen krijgen. Tijdens de toets leggen camera's langs de voor- en achterkant de studenten vast. 

"Het zijn didactische technieken die je goed of fout kunt gebruiken", zegt de Nederlandse hoogleraar onderwijspsychologie Paul Kirschner (Open Universiteit). "Wij hebben wel gemerkt dat je uitstelgedrag in de hand werkt als je studenten zelf laat kiezen wanneer ze hun examen afleggen en hebben dit daarom veranderd."

Kleinere groepen

Het plan past bij het actief leren, waar de KU Leuven werk van wil maken. Het moet ervoor zorgen dat minder studenten uitvallen in het eerste jaar. Denk hierbij aan probleemoplossend leren of blended learning, waarbij studenten de leerstof op voorhand online doornemen. Permanente evaluatie krijgt ook een belangrijkere plaats.

'Een herziening van het academiejaar is geen noodzakelijke voorwaarde om activerend te werken'
Onderwijspsycholoog Paul Kirschner (Open Universiteit)

Het blijft de vraag of zulke veranderingen betaalbaar zijn, aangezien de nieuwe aanpak gericht lijkt op kleinere groepen. Een forse investering dringt zich daarom op. In een eerste fase trekt de universiteit zowat 400.000 euro uit.

Volgens de KU Leuven is een hervorming van het academiejaar cruciaal om van activerend onderwijs werk te maken. De eventuele contouren daarvan zijn al bekend: zo zou er op 1 september worden gestart en zouden herexamens plaatsvinden voor de zomer. Studentenvertegenwoordigers spraken zich er eerder bezorgd over uit. 

Het universiteitsbestuur geeft in het nieuwe plan aan dat er nog geen definitieve beslissing is genomen. "Er zijn meer argumenten, maar de herziening kan een grote hefboom zijn voor activerende werkvormen", zegt Desmet. Kirschner is niet volledig overtuigd. "Het is geen noodzakelijke voorwaarde om activerend te werken. Het zou verstandig zijn om eerst na te gaan of het past binnen het huidige semestersysteem."