Direct naar artikelinhoud
Personeel

Is 'horlogedag' nog wel van deze tijd?

golden watch on wristBeeld pxhere

De Nationale Bank geeft meer dan een half miljoen euro uit aan horloges voor personeelsleden met dertig jaar dienst, 1.000 euro per pols. Is die traditie nog wel van deze tijd?

Het had een naam, vroeger: horlogedag. De dag dat het bedrijf een aantal personeelsleden na 25 jaar dienst in de bloemetjes zetten, en ze vanaf dan een met een gouden - of vergulden - Omega rond de pols liepen, datum van indiensttreding en de eigen naam aan de achterkant gegraveerd.

Zelfs nu beschouwt de Nationale Bank, net zoals ze al 50 jaar doen, het uurwerk als een waardevol jubileumgeschenk. Voor een bedrag van 520.000 euro zoekt het juweliers die de komende vier jaar horloges wil leveren voor personeelsleden die 30 jaar in dienst zijn. Elk horloge zal een waarde hebben van 1.000 euro, zonder inscriptie.

"Veel bedrijven hebben een traditie van het geven van horloges", verduidelijkt Geert Sciot van de Nationale Bank. "De gemiddelde leeftijd van onze werknemer is 54 jaar, dus de komende jaren zullen we er heel wat afzwaaien. Ook zij zien een horloge als een speciaal cadeau."

Tweedehands

Cijfers over het aantal bedrijven dat hun werknemers nog een horloge schenken, zijn er bij het sociaal secretariaat Sodexo niet bekend. Waarderingsexpert Nathalie Arteel noemt het in ieder geval een "middeleeuws gebruik" om werknemers pas na 25 of 30 jaar te belonen.

"Zo zie je de laatste jaren dergelijke horloges opduiken op eBay, of gaan werknemers naar de juwelier om te zien of ze het tweedehands kunnen verkopen." Veel bedrijven bieden hun werknemers dan ook een reischeque of cadeaubon aan en bij grote bedrijven zoals Afga-Gevaert, waar werknemers al "sinds mensenheugnis een horloge ontvangen", krijgen ze na 25 jaar trouwe dienst intussen de keuze: of een uurwerk, of een reischeque.