Tevredenheid over De Lijn nog nooit zo laag, minister Weyts wijst op “fundamentele ommekeer”

© BELGA

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts geeft toe dat de meest recente stiptheids- en tevredenheidscijfers bij De Lijn niet goed zijn, maar benadrukt dat er verbetering op komst is. “We zetten voluit in op een betere dienstverlening voor de reizigers.”

Sinds het begin van de metingen lag de tevredenheid bij de gebruikers van De Lijn nooit zo laag. In 2015 en 2016 gaf 71 procent nog een score van zeven of meer op tien, vorig jaar daalde dat naar 64 procent, blijkt uit een tevredenheidsenquête bij 4.300 reizigers.

Grote boosdoener is de stiptheid. Slechts 44 procent van de gebruikers is daar tevreden over, en dat komt omdat meer dan de helft van alle trams en bussen met vertraging reed. Amper 46 procent reed op tijd, in 2016 was dat nog 55 procent. De openbaarvervoermaatschappij verwijst onder meer naar het fileleed, en vraagt meer geld om een betere doorstroming voor trams en bussen te garanderen.

Fundamentele ommekeer

Bevoegd minister Ben Weyts geeft toe dat er problemen zijn. “De cijfers zijn niet goed”, zegt de N-VA-minister. “Maar gelukkig is er perspectief op een fundamentele ommekeer.” Zo zijn de middelen in het ‘doorstromingsfonds’, dat onder meer dient om de verkeerslichten slimmer op elkaar af te stemmen, gestegen van 18 miljoen in 2014 naar 51 miljoen euro nu, zegt Weyts

De minister verwijst ook naar de hervormingen bij De Lijn, “die bijna achter de rug zijn”, die het bedrijf tegen 2020 moeten omvormen tot een efficiënte concurrent voor de privé. Dan moet de Vlaamse overheid beslissen of ze De Lijn nog langer als ‘interne operator’ aanduidt, of voor een privé-uitbater gaat.

“Historisch hoog” investeringsbudget

Tot slot wil Weyts volop inzetten op een betere dienstverlening voor de reizigers. Zo is er al geïnvesteerd in 700 nieuwe bussen en 144 trams, en is het investeringsbudget met 1,2 miljard euro “historisch hoog”, klinkt het. Ook de reizigersinformatie is onlangs beter gemaakt.

“Onze ambitie is en blijft meer dan ooit om meer Vlamingen te verleiden om te kiezen voor het openbaar vervoer. Met de investeringen die we nu doen, maken we die ambities hard.”

SP.A: “Bijzonder zorgwekkend”

“Bijzonder zorgwekkend”. Zo bestempelt oppositiepartij sp.a de dalende tevredenheid bij de gebruikers van De Lijn. Terwijl de prijzen voor bus en tram zijn verhoogd, is de tevredenheid gedaald, merken de Vlaamse socialisten op. Minister van Mobiliteit Ben Weyts zegt al jaren dat hij meer mensen wil verleiden om het openbaar vervoer te gebruiken. “Maar de minister-verleider loopt alleen maar blauwtjes”, zegt sp.a-fractieleider Joris Vandenbroucke.

Volgens oppositiepartij sp.a is een “aantrekkelijk en betrouwbaar” openbaar vervoer nodig om de Vlaming uit zijn wagen te krijgen en de filedruk te verminderen. Een tariefverhoging is daarbij niet de juiste piste, meent de partij. “Minister Weyts besliste in het begin van de legislatuur om de prijzen voor bus en tram met 35 procent op te trekken. Als signaal over wat de mensen vinden van de dienstverlening die ze daarvoor in ruil krijgen, kan deze tevredenheidsenquête tellen”, zegt fractieleider Joris Vandenbroucke.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen