'In een aula heb je meer kans op spieken dan bij een webcam-examen'

Als de KU Leuven straks online-examens gaat afnemen, zal dat naar alle waarschijnlijkheid gebeuren via het onlineplatform Proctor, dat nu ook al door de Vives-hogescholen wordt gebruikt. Hoe gaat zo'n examen op afstand in zijn werk en wat zijn de voor- en nadelen?

Rogier Verschueren

'We hebben al gesprekken gehad met de KU Leuven om samen de examens op afstand te organiseren', vertelt Joris Hindryckx, algemeen directeur van Vives, nadat vandaag berichten verschenen dat de KU Leuven erover nadenkt om examens via de webcam te organiseren. Vives, dat ook lid is van de associatie KU Leuven, startte in 2015 met video-examens. Vandaag leggen 1.000 van de 12.500 studenten er hun examen op afstand af. 'Het zou dus logisch zijn dat de KU Leuven van dezelfde technologie gebruikmaakt.'

Die technologie komt van het in Nederland ontwikkelde onlineplatform Proctor. De student moet daarop zijn coördinaten ingeven. Hij geeft de examentoezichter toegang tot zijn scherm, zodat die via de webcam én het scherm kan meevolgen wat er gebeurt. De student maakt via zijn webcam een foto van zijn gezicht en zijn identiteitskaart om zich te identificeren. Via de Proctorexam-app moet hij dan met zijn mobiele telefoon de volledige kamer filmen waarin hij zich bevindt. Nadien moet de smartphone achter de student geplaatst worden, zodat de hele omgeving ook via die camera gevolgd kan worden.

'Zo kan de examentoezichter in realtime tijdens het hele examen de volledige omgeving virtueel in de gaten houden', aldus Hindryckx, die stelt dat het systeem volledig waterdicht is. 'In een aula kun je makkelijker spieken. Een afstandsexamen is geen afstandelijk examen, je hebt bijna een 1-op-1-relatie met je examentoezichter.'

Examens vanuit de cel

Vives merkt ook geen verschil in de slaagpercentages tussen de studenten die examens afleggen op de campussen of via de webcam. 'Studenten zijn zelfs meer op hun gemak in hun vertrouwde omgeving', meent Hyndrickx.

Ook voor de professoren betekenen de video-examens minder werk. 'Bij de schriftelijke examens zijn zij zelfs niet meer aanwezig', legt Hyndrickx uit. 'Die worden afgenomen vanuit ons examencentrum, waar specifiek opgeleid personeel de studenten superviseert.' In mindere mate worden ook mondelinge examens al via de webcam afgenomen. Daarbij is de professor uiteraard wel aanwezig.

'We gaan naar een meer en meer gecustomizede vorm van onderwijs, met een geïndividualiseerd programma, maar ook examens op maat', aldus Hindryckx, die denkt dat examens in de toekomst steeds meer vanop afstand zullen gebeuren. 'Er zijn zelfs al Nederlandse gevangenen die bij ons examens afleggen, maar dat is in België, spijtig genoeg, wettelijk nog niet mogelijk.'