Aandeel elektrische voertuigen in Vlaanderen nog ruim onder doelstelling

© BELGAIMAGE

Van het totale wagenpark in Vlaanderen was vorig jaar maar 0,63 procent puur elektrisch. Daarmee zit Vlaanderen nog erg ver van de doelstelling van 7,5 procent tegen 2020. Volgens Jeroen Cockx, coördinator van het Vlaamse actieplan ‘Clean power for transport’, is één van de voornaamste redenen dat het aanbod de vraag niet kan volgen. Vlaams minister Bart Tommelein (Open Vld) erkent dat de doelstelling tegen 2020 misschien niet gehaald zal worden, maar hij is er wel rotsvast van overtuigd dat de grote omschakeling er snel zal komen.

Met het actieplan ‘Clean power for transport’ (2015-2020) wil de Vlaamse regering het wagenpark mee helpen vergroenen.

Uit een tussentijdse evaluatie van dat actieplan blijkt nu dat Vlaanderen voor een aantal doelstellingen best op koers zit. Zo zijn er intussen 1.800 publieke laadpunten. Daarmee zit Vlaanderen op schema om tegen 2020 te komen tot 5.000 publieke laadpunten. En met ruim 18.000 plug-in hybride voertuigen heeft Vlaanderen de kaap van de beoogde 13.600 tegen 2020 al overschreden.

Aanbod kan vraag niet aan

Maar het marktaandeel van de puur elektrische wagens blijft met 0,63 procent (of 5.506 wagens) nog ruim onder de beoogde 7,5 procent tegen 2020. “Dat heeft vooral te maken met het aanbod. De vraag zit goed, maar het aanbod kan niet volgen. Er zijn ook nog niet veel modellen en de wachttijden lopen op tot zelfs 12 maanden”, legt Jeroen Cockx, coördinator van het actieplan ‘Clean power for transport’ uit.

Minister Tommelein erkent dat er sprake is van een “ernstige vertraging” in de omschakeling naar milieuvriendelijke voertuigen en dat de doelstelling van 7,5 procent misschien niet gehaald zal worden.

Maar de Open Vld-minister is er heilig van overtuigd dat er een versnelling zit aan te komen. Zo zal het aanbod stelselmatig vergroten en zal de prijs voor de consument zakken.

Positief

Intussen zit de laadinfrastructuur “op schema”. En bovendien blijken gebruikers van elektrische voertuigen erg tevreden met hun aankoop en willen ze niet terug naar wagens op fossiele brandstoffen. “Dat stemt me positief. Dat kan een enorme versnelling teweegbrengen, zeker als traditioneel sterke merken hun aanbod verruimen met elektrische wagens”, aldus Tommelein.

Na het actieplan tegen 2020 wordt er nu ook gewerkt aan een actieplan met als horizon 2030. Daarin wordt het beoogde marktaandeel voor zero-emissiewagens misschien opgetrokken tot 50 procent. Als het van minister Tommelein afhangt, moet het zelfs mogelijk zijn om vijf jaar later, tegen 2035, te komen tot een volledig milieuvriendelijk wagenpark.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen