Direct naar artikelinhoud
Design

4 x grensverleggend en gezien op NYCxDESIGN

Outdoormeubels testen op Times Square.Beeld bart Michiels

1. Wippen op het werk

Times Square werd tijdens NYCxDESIGN omgetoverd tot één grote speeltuin met testinstallaties om de publieke ruimte vorm te geven. Van kleurrijke zithoekjes om pleinen meer cachet te geven en mensen samen te brengen tot speelse meubels die onder het motto ‘Work is play’ de creativiteit op het werk moeten bevorderen.

Kamarq: uitvinders van het meubelabonnement.Beeld bart Michiels

2. Netflix voor meubels

Kan fast furniture ook ecologisch zijn? Bij het Japanse meubelmerk Kamarq zijn ze overtuigd van wel. Met een meubelabonnement kun je een meubel na zes of twaalf maanden vervangen door iets nieuws uit het assortiment en wordt het oude gerecycleerd. Vergelijk het met muziek of tv: in plaats van een track of serie te kopen, streamen we nu op Apple Music, Spotify of Netflix. Hiermee wil Kamarq de mindset verschuiven van meubels ‘bezitten’ naar meubels ‘gebruiken’. De Belg en creatieve duizendpoot Pieterjan Mattan en voormalig creatief directeur van Diesel Nicola Formichetti stelden tijdens de Design Week hun meubelcollectie voor het merk voor.

Glossier van Kim Markel: een collectie transparante, gekleurde stoelen, een kast, een bijzettafeltje en handspiegels vervaardigd uit lege make-upverpakkingen.Beeld bart Michiels

3. Plastic Fantastic

De Amerikaanse meubelontwerpster Kim Markel stelde tijdens de Design Week haar samenwerking met het populaire beautymerk Glossier voor: een collectie transparante, gekleurde stoelen, een kast, een bijzettafeltje en handspiegels vervaardigd uit lege make-upverpakkingen. Voor één stoel zijn meer dan vijftig potjes make-up nodig. Markel maakte al eerder een duurzame meubelcollectie waar ze gerecycleerde plastic lunchplateaus en brillenglazen in verwerkte.

Expo 'Beyond the Senses'.Beeld bart Michiels

4. Slim servies

In het Cooper Hewitt-museum werden tijdens de expo Beyond the Senses verrassend leuke designs voorgesteld die onder andere mensen met een beperking helpen in het dagelijkse leven. Zo verspreidt de scent player – die er even minimalistisch uitziet als uw Sonos-­muziekspeaker – geuren als pompelmoes en pizza door het huis om de eetlust van mensen met dementie te bevorderen. Ook het slimme kleurgecoördineerde servies Eatwell helpt hierbij.