Direct naar artikelinhoud
Herexamen

Petra De Sutter (56): "Ik was het type dat bij klaarlichte dag studeerde met de gordijnen dicht"

Petra De Sutter.Beeld dm

Doffe ellende? Een onvergetelijk feest? Of iets ertussenin? In deze rubriek kijken bekende ex-studenten terug op hun examentijd. Vandaag: Petra De Sutter (55), hoogleraar gynaecologie, fertiliteitsexpert en senator voor Groen.

“Nogal vooraan in de rangschikking”, omschrijft Petra De Sutter haar punten als student geneeskunde: zeven jaar op rij behaalde ze steevast grote of grootste onderscheiding.

“Ik was een heel gestructureerde, perfectionistische student. Stress gaf studeren me zeker niet; ik deed het gewoon heel graag.

"Mijn studentenleven was over het algemeen vrij rustig: ik ging naar de les, leerde, sportte en beluisterde veel muziek. Op kot heb ik nooit gezeten, want mijn ouders gingen speciaal voor de studies van mij en mijn zus vlak bij het Universitair Ziekenhuis van Gent wonen.

"Ik was het type dat bij klaarlichte dag studeerde met de gordijnen dicht, omdat ik absolute concentratie nodig had. Het enige geluid dat ik verdroeg, was muziek: veel klassiek, maar ook de vrije radio en Pink Floyd.

"Tijdens de examenperiode was mijn sociaal leven zo goed als onbestaande. Maar dat vergde weinig moeite, ik was sowieso op mezelf.

'Het enige geluid dat ik tijdens de blok verdroeg, was muziek: veel klassiek, maar ook de vrije radio en Pink Floyd'

"De blok was voor mij zeker niet het moment waarop ik begon met studeren. In de loop van het jaar had ik mijn cursus al goed doorgenomen, zodat ik voor de examens enkel nog moest herhalen.

"Ik was daar vrij neurotisch in: elk vak wilde ik minstens drie of vier keer herhaald hebben. Dus stelde ik strakke tijdsschema’s op: eerst de hele cursus in een week blokken, dan in vijf dagen, in drie, en tot slot de dag voor het examen nog wat samenvattende schemaatjes doornemen.

"Mijn cursussen waren zo onberispelijk in orde, dat iedereen mijn notities wilde kopiëren. Ik liet anderen graag gebruikmaken van mijn aantekeningen, waarom zou ik daar moeilijk over doen?

Twintig op twintig 

"Sommige van mijn notities voor vakken zonder officieel leerboek werden zelfs gedrukt en verspreid als officieuze studentencursus.

"In mijn eerste jaar heb ik mijn professor biologie eens enorm geïmponeerd door op het mondeling examen allerlei dingen te vertellen die niet in de cursus stonden. Aangezien biologie me fantastisch fascineerde, had ik me puur uit interesse extra ingelezen. Een twintig op twintig heb ik daarvoor gekregen.

"Het internet maakt het studenten vandaag toch moeilijker, geloof ik. Niet alleen wordt verwacht dat je zelf aanvullende informatie opzoekt, maar Facebook en WhatsApp maken het ook veel moeilijker om je tijdens de blok volledig af te zonderen zoals ik dat deed.”