Nauwelijks winstgroei voor Bpost tot 2022

Het postbedrijf laat weten dat het de komende jaren nog meer gaat inzetten op pakjesbedeling. De traditionele briefwisseling zal nog maar een kwart van de omzet uitmaken. Opvallend is ook dat de Amerikaanse speler Radial, die Bpost eind vorig jaar over nam nog niet heeft opgebracht wat er van verwacht werd.

Naar aanleiding van een investeerdersdag in Brussel laat Bpost weten dat ze de komende jaren nog meer inzetten op pakjesbedeling. Dat komt onder impules van het toenemende succes van e-commerce. Binnen vijf jaar zal de traditionele briefwisseling nog maar een kwart van de omzet uitmaken, zo verwacht het bedrijf, terwijl pakjes en de logistiek errond goed zullen zijn voor 60 procent.

Brieven pas 3 dagen later in de bus

Bpost richtte zich de voorbije jaren al nadrukkelijker op e-commerce en het bedrijf ziet geen reden om het wapen van schouder te veranderen. "We willen een in België gevestigde en efficiënte wereldwijde logistiekspeler voor e-commerce worden", zegt CEO Koen Van Gerven.

Bpost zal brieven blijven bezorgen, maar denkt dat de klant bereid is om die tot 3 dagen later in de brievenbus te krijgen. Er komt een duurdere postzegel voor wie zijn brieven toch de dag nadien al in de brievenbus van de bestemmeling wil zien.

Geen goed nieuws van Radial

Belangrijk onderdeel van de pakjesfocus is Radial, de Amerikaanse speler die bpost eind vorig jaar overnam. De overname heeft nog niet gebracht wat ervan verwacht werd, maar CEO Van Gerven blijft ervan overtuigd dat Radial op termijn een belangrijke groeimotor zal worden. De omzet van Radial zou in de periode 2019-2022 elk jaar met 7 tot 9 procent moeten toenemen.  

Bpost herhaalt dat het dit jaar een winst verwacht van 400 tot 440 miljoen euro. Vorig jaar bedroeg die 501 miljoen euro. Ook voor de komende jaren wordt er een winst verwacht van 390 tot 440 miljoen euro. Het aandeel bpost noteerde donderdag rond 10.00 uur ruim 5 procent lager op de beurs van Brussel.

Meest gelezen