Bpost schrapt aantal rode brievenbussen

© Jan Van der Perre

De post gaat wieden in de rode brievenbussen. Ook nieuw in 2019: wilt u dat de post uw brief snel levert, dan gaat u moeten bijbetalen.

pdd, bbd

Bpost gaat het aantal rode brievenbussen verminderen. Dat heeft het postbedrijf verteld tijdens een investeerdersdag in Brussel.

Zo haalde Bpost een 'aanpassing van het operationeel netwerk aan de nieuwe behoeften van de klant' aan. De woordvoerster verduidelijkt dat dit bijvoorbeeld op termijn een verhoogde capaciteit voor pakjes in de sorteercentra betekent. Maar dus ook een vermindering van het aantal rode brievenbussen waarin u brieven kunt deponeren.

Momenteel zijn er zowat 13.000 brievenbussen en dat is al tien jaar hetzelfde, zegt de woordvoerster. Maar in vele bussen wordt amper nog post gedeponeerd. Hoeveel brievenbussen verdwijnen, is nog niet duidelijk. 'Daar kunnen we nu nog geen aantal op plakken.'

In mei had ceo Koen Van Gerven in interviews al aangegeven dat hij wil snoeien in het aantal brievenbussen. 'In zowat duizend brievenbussen zitten niet meer dan drie à vier brieven per dag. Het lijkt me dan ook logisch dat we nadenken of het aantal brievenbussen kan worden verminderd', klonk het toen al.

Twee soorten postzegels

Er is nog een tweede nieuwigheid. Volgend jaar gaat u kunnen kiezen tussen twee soorten postzegels. Als u de dure gebruikt, belooft de post dat uw correspondentie de volgende dag al bij de bestemmeling komt. Gebruikt u een goedkopere postzegel, dan wordt de brief één, twee of zelfs drie dagen later bezorgd.

‘Bij een gedifferentieerd aanbod hoort een gedifferentieerde prijs’, aldus de woordvoerster van Bpost.

Eigenlijk grijpt de post dus terug naar de Priorzegel die bestond aan het begin van deze eeuw. Een Priorzegel kostte in 2002 49 eurocent, een gewone postzegel 41. De Priorbehandeling verzekerde dat de brief ter bestemming komt de dag nadat u hem postte.

De Croo gaat akkoord

Voor vicepremier Alexander De Croo (Open VLD), bevoegd voor Bpost, speelt het bedrijf met deze plannen in op de verschillende verwachtingen van klanten over levertijden. De minister kan zich dan ook vinden in de plannen.

Uit twee behoeftenonderzoeken, één van het BIPT en één van bpost, blijkt volgens het kabinet dat lang niet alle klanten brievenpost per se de volgende dag willen geleverd zien. Voor pakjes ligt dat totaal anders, klinkt het, en daar investeert het postbedrijf dus.'Anderzijds is het ook een maatregel die bpost toelaat om kosten te beheersen zonder dat de overheid tussenbeide moet komen.'

Meer nieuws over de plannen van de post en de reactie van de beleggers leest u hier.