Direct naar artikelinhoud
Deelsteps

Maak kennis met Troty, elektrische deelsteps die Brussel, Antwerpen, Mechelen en Gent moeten veroveren

Dankzij Troty kun je binnenkort met elektrische deelsteps door Brussel rijden.Beeld Wouter Van Vooren

Troty laat op 29 juni vijftig elektrische deelsteps op Brussel los. Al meer dan 2.500 Brusselaars schreven zich in voor Troty. Maar er zijn kapers op de kust: rijke concurrenten uit de Verenigde Staten bereiden hun sprong naar Europa voor.

Pendelaars die in Brussel telkens hun plooifiets de trappen op moeten zeulen omdat de roltrappen het niet doen, wensen weleens dat er een gemakkelijkere manier was om van het station op het werk te geraken. 

Enter Troty, dat in eerste instantie Brussel wil veroveren met elektrische deelsteps waarmee je aan 25 kilometer per uur door de stad sjeest. Zonder zweten. "Steps zijn ideaal voor de laatste loodjes in je traject", zegt oprichter Jean-Paul de Ville. Als alles volgens plan verloopt, rijden er vanaf 2019 Troty's rond in Antwerpen, Mechelen en Gent.

Maar eerst Brussel. Wie al eens een Uber neemt, stelt een hoge standaard voor mobiliteitsapps. En daar heeft Troty goed naar gekeken. 

'Onze steps zijn ideaal voor de laatste (kilo)meters in je traject'
Jean-Paul de Ville, Troty

Registreren doe je via drie eenvoudige stappen: e-mailadres en kredietkaartgegevens opgeven, een selfie maken en een foto van je identiteitskaart trekken. "We willen vermijden dat mensen met een gestolen identiteitskaart met een step aan de haal gaan."

Leegloper

We openen de app en zien meteen een kaart van Brussel, die in een oogopslag toont waar de deelsteps in de buurt staan. In ons geval is er maar één step. Een bliepje moet vermijden dat gebruikers niet goed weten welke step ze precies geopend hebben wanneer er drie exemplaren naast elkaar staan.

Het ontgrendelen van de tweewieler gaat vlot. We gaan naast de step staan en klikken hem aan op ons scherm; via bluetooth ontstaat er een verbinding tussen smartphone en step.

Leegloper
Beeld Wouter Van Vooren

En dan is het vooral een kwestie van evenwicht houden. Twee à drie keer goed afstoten op de grond, en met de knop aan de rechterkant van het stuur bepalen we de snelheid. De topsnelheid ligt op 25 kilometer per uur. Normaal kan de step een afstand van 30 à 40 kilometer aan.

Oplaadpunten

Troty werkt volgens het zogenaamde free-floating-model. Dat wil zeggen dat u de step mag achterlaten waar u wil. Het is te zeggen: in een duidelijk afgebakende zone. "We starten op dit moment met vijftig steps – veel te weinig om heel Brussel mee te bedienen. Daarom beginnen we met een kleine zone die Elsene, Etterbeek en Brussel-stad verbindt."

Om er zeker van te zijn dat we de step in een deftige staat achterlaten, vraagt de app om er een foto van te nemen. Een algoritme ziet zelfs of u de step goed gesloten hebt of niet. "Het laatste wat we willen, is dat mensen moeten hordelopen over onze steps", zegt De Ville.

Rechts bepaal je de snelheid, links zit de rem. In het midden zit de energiemeter van de batterij en kan je het voorlicht aansteken.Beeld Wouter Van Vooren

Afhankelijk van het succes en de vraag zal de zone uitbreiden. "Er hebben zich al 2.500 Brusselaars ingeschreven voor vijftig steps. Dat gaat sowieso voor frustratie zorgen in het begin. Maar wij zien 2018 als een testperiode", zegt de Ville.

Zullen gebruikers de steps met respect behandelen? Is de app duidelijk genoeg voor gebruikers? Presteert de step in alle weersomstandigheden? "Wij zijn programmeurs die de technische kant goed kennen, maar logistiek hebben we geen enkele ervaring."

Daarom heeft Troty deals gesloten met een aantal hotels en cafés, die zullen dienen als oplaadpunten. Wie zijn step op een van die plaatsen achterlaat, ontvangt vijf minuten gratis steppen. De steps die aan het einde van de dag nog overblijven in de straten, haalt Troty op met een bestelwagen om opnieuw te verdelen over de oplaadpunten.

Charger boys

In de Verenigde Staten zijn gelijkaardige diensten zoals Bird en Lime waanzinnig in trek. Daar worden zogenoemde charger boys ingezet om steps op te pikken en thuis op te laden. In de VS is het een populaire bijverdienste onder studenten. "Wij zullen die optie in de toekomst uitproberen. Er zijn al mensen die zich daarvoor hebben aangemeld."

De twee Amerikaanse bedrijven kondigden deze maand aan dat ze de stap naar Europa willen wagen. Terwijl Troty het nog zonder investeerdersgeld moet doen, kunnen Bird en Lime terugvallen op meer dan 200 miljoen euro. Maar die concurrentie schrikt De Ville niet af. Hij hoopt dat investeerders het potentieel van Troty zullen inzien.

'Als je in deze sector stapt, weet je dat je veel geld zal opbranden'
Jean-Paul de Ville, Troty

"Als je in deze sector stapt, weet je dat je veel geld zult opbranden. België staat nog niet op de radar van die bedrijven. Dus wij kunnen misschien een voorsprong nemen. Ik wil in de eerste plaats bijdragen aan een ecosysteem waardoor burgers zich moeiteloos kunnen verplaatsen in de stad. De rest zien we wel."