Direct naar artikelinhoud
Kylie Jenner

Nog even en Kylie Jenner stoot Mark Zuckerberg van de troon als jongste self made miljardair

Poseren voor de zomerlijn van haar Kylie Cosmetics doet Jenner zelf.Beeld Photo News

Ze is 20 en ze staat op het punt om de jongste self made miljardair ooit te worden. Niet omdat ze de stem of moves heeft van Beyoncé, het acteertalent van Jennifer Lawrence of de ideeën van Mark Zuckerberg. Het enige wat Kylie Jenner gedaan heeft, is Kylie Jenner zijn.

Kylie Jenner stopt met lip fillers. Het bericht was deze week talk of the town op internet. Mocht u niet zo vertrouwd zijn met het fenomeen Jenner, dan is de kans groot dat u met de ogen gedraaid hebt bij het zien van de titel en het stuk gecatalogeerd hebt in de map 'non-nieuws', onderaan in de vuilnisbak van uw geheugen. 

Dat is het natuurlijk ook, een compleet futiel gegeven wanneer tegelijkertijd twaalf jongetjes gered worden uit een Thaise grot en Trump een handelsoorlog uitvecht met de Chinezen. Maar dat is de echte wereld. In de wereld van Kylie Jenner, daarin zijn lippen alles. 

De jonge Kylie was namelijk ooit zo onzeker over die van haar, dat ze ze overdreven begon op te maken. Lijntje lippotlood buiten de natuurlijke contouren van haar mond, het geheel opvullen met lippenstift. Het hek was helemaal van de dam toen Jenner, amper 17 jaar oud op dat moment, haar lippen liet opspuiten. De pruillip van Kylie werd een ding en haar 'Lip kits' niet veel later ook. 

Kylie Jenner

- Geboren op 10 augustus 1997

- Dochter van Kris Jenner en Caitlin Jenner (voorheen Bruce Jenner)

- Realityster sinds haar 10de dankzij het programma Keeping Up with the Kardashians

- Lanceerde in 2015 haar 'Lip kits', richtte in 2017 Kylie Cosmetics op

- Beviel begin dit jaar van een dochter, Stormi Webster

- Is intussen 900 miljoen dollar waard en wordt wellicht de jongste miljardair ooit

Kylie Jenner zonder lipfillers.Beeld Instagram

De eerste 15.000 setjes, bestaande uit een lippenstift en lippenpotlood in dezelfde kleur, ter waarde van 29 dollar, verkochten op 30 november 2015 online in minder dan een minuut uit. Bij de tweede lancering in februari 2016 werd de voorraad opgevoerd naar 500.000 lip kits. Kylie Cosmetics was geboren. 

'Billion dollar baby'

Vandaag, minder dan drie jaar na de opstart, is het bedrijfje, waar Kylie Jenner 100 procent eigenaar van is, volgens "een voorzichtige schatting" van het Amerikaanse zakenmagazine Forbes al 800 miljoen dollar waard. Tel daarbij de inkomsten die Jenner heeft uit onder meer modelopdrachten, reclame-inkomsten en tv-programma's en haar persoonlijk vermogen moet rond de 900 miljoen dollar liggen. 

Zoals de kaarten nu liggen, overschrijdt ze de mythische kaap van een miljard dollar binnen dit en een jaar. Iets wat haar, opnieuw volgens Forbes, de jongste self made miljardair ooit zou maken. Zelfs Mark Zuckerberg was 'al' 23 toen hij op zijn bankrekening negen nullen zag verschijnen. Jenner wordt op 10 augustus 21 jaar.

Bij dat waanzinnige succesverhaal hoort wel een belangrijke kanttekening. Forbes mag Jenner bestempelen als self made, ze komt natuurlijk niet zomaar uit het niets. Kylie is de jongste telg uit de Kardashian-Jenner clan, waarvan ieder lid wereldberoemd werd dankzij de realityshow Keeping up with the Kardashians. Ze was amper 10 jaar oud toen die begon te lopen. Op haar vader en voormalig Olympisch kampioen tienkamp Bruce Jenner na, die intussen een geslachtsoperatie onderging en vandaag door het leven gaat als Caitlin Jenner, is de hele familie voornamelijk bekend van het bekend zijn. 

Maar het moet de Kardashians en Jenners nagegeven worden: ze hebben die bekendheid wel weten te verzilveren. Aan business instinct ontbreekt het de familie immers niet. Spin in het web is moeder Kris Jenner, die een commissie heeft van 10 procent op de activiteiten van haar kroost. En dat zijn er wel wat: bijna alle (half-)zussen en broer hebben een eigen cosmetica- of kledinglijn. Geen van allen zijn echter zo succesvol als Kylie. Ter vergelijking: het vermogen van de 37-jarige halfzus Kim Kardashian wordt geschat op 350 miljoen dollar.

Jenner heeft op haar twintigste al een vermogen van 900 miljoen dollar.Beeld Photo News

Kylie's make-up mag dan haar naam dragen, het ontwikkelen laat ze over aan Spatz Laboratories, een bedrijf dat voor verschillende private labels cosmetica produceert. Haar producten aan de man brengen, dat doet Jenner wel zelf – en dankzij de sociale media uiterst succesvol. Het is daar dat ze wekenlang nieuwe collecties teaset, voor maximaal effect liefst zo kort mogelijk op voorhand de lanceringsdatum van een nieuwe lijn onthult en dag in dag uit voornamelijk zichzelf promoot. Want dat beseft Jenner perfect: het succes van haar bedrijf hangt helemaal af van haar eigen populariteit.

En dus geeft Kylie haar 25,6 miljoen volgers op Twitter, de 111 miljoen op Instagram en haar nog talrijkere aanhang op Snapchat dagelijks wat ze willen: foto's, foto's en nog eens foto's van zichzelf en een inkijk in het glamoureuze leven van haar bekende familie en haar pasgeboren dochtertje. 

Klinkt dat als een flinterdun businessmodel: miljoenen verdienen enkel en alleen op basis van je bekende snoet? Misschien. Maar als het meisje dat in de VS nog steeds te jong is om alcohol te drinken de afgelopen drie jaar iets bewezen heeft, dan wel dit: het werkt. Of toch zeker zolang je populariteit blijft duren.