Direct naar artikelinhoud
Brug Genua

Woningen onder ingestorte brug in Genua niet toegankelijk wegens krakend geluid

De bewoners van de appartementsgebouwen die zich onder de brug bevinden, krijgen voorlopig geen toelating om bezittingen op te halen.Beeld EPA

Meerdere woningen die zich onder de ingestorte snelwegbrug in Genua bevinden, mogen sinds vandaag niet meer betreden worden. De brandweer besliste dat toen in het oostelijk gedeelte van de nog rechtstaande constructie gekraak gehoord werd. Ook de opruimingswerken in dat gebied werden stopgezet, maar op andere plaatsen wordt er wel nog voortgewerkt.

De mensen die geëvacueerd werden uit de appartementsgebouwen die zich onder de brug bevinden, krijgen voorlopig geen toelating om bezittingen op te halen. Luca Cari, de woordvoerder van de brandweer, benadrukt dat het gaat om een voorzorgsmaatregel. "De geluiden zijn anders dan degenen die we de voorbije dagen gehoord hebben", zegt hij.

De Morandi-brug, een 51 jaar oude structuur, stortte afgelopen dinsdag in. Meer dan 30 auto's en vrachtwagens vielen omlaag van een hoogte van 45 meter. Zeker 43 mensen zijn bij het ongeval om het leven gekomen. 

'De geluiden zijn anders dan degenen die we de voorbije dagen gehoord hebben'
Luca CariWoordvoerder van de brandweer

"Ook regering was op de hoogte"

De Italiaanse regering acht de privéonderneming Autostrade per l'Italia, de beheerder van de brug, verantwoordelijk voor de ramp. Maar de discussie over de schuldvraag blijft nog volop woeden. Het Italiaanse weekblad L'Espresso heeft zelfs aangeklaagd dat de regering en Autostrade per l'Italia al maandenlang op de hoogte zouden geweest zijn van de problemen met de brug.

Tijdens een vergadering die op 1 februari plaatsvond, zou de beheerder gewaarschuwd hebben dat sommige draagconstructies met "10 tot 20 procent" gedegenereerd waren. Toch hebben de regering noch Autostrade per l'Italia maatregelen genomen om het verkeer over de brug te beperken, aldus L'Espresso.

De Italiaanse professor Antonio Brencich, een ingenieur die aanwezig was bij het overleg, spreekt dat echter tegen. Volgens hem werd toen wel meegedeeld dat de kwaliteit van het staal in de met beton omsloten steunkabels er in twee van de drie pilaren op achteruit was gegaan, maar dat het ging om een daling met "acht tot vijftien procent". De experts van Autostrade verzekerden dat dit geen gevolgen had voor de stabiliteit van de brug.

De Morandi-brug, een 51 jaar oude structuur, stortte afgelopen dinsdag in.Beeld AP

"Geen aanwijzingen voor instorting"

"We zagen de documenten. We hoorden van Autostrade dat de brug toch nog veilig was en we hoorden dat ze van plan waren om verstevigingswerken uit te voeren. Daarop hebben we een positieve evaluatie gegeven voor hun project", zegt Brencich. Volgens dat project zouden er later dit jaar voor 20 miljoen euro werken uitgevoerd worden aan de steunkabels van de twee pilaren. Het is een van die pilaren die het dinsdag begaf. De derde pilaar werd al in de jaren negentig aan werken onderworpen.

Brencich zegt dat er "duidelijk iets is fout gegaan", maar dat er geen elementen waren die wezen op een mogelijke instorting.