Direct naar artikelinhoud
Elektrische fiets

Opgedreven elektrische fiets maakt opmars

Opgedreven elektrische fiets maakt opmars
Beeld RV

De Nederlandse organisatie Veilig Verkeer Nederland (VVN) waarschuwt voor opgedreven elektrische fietsen. Op internet zijn opvoersets te koop waarmee de maximumsnelheid van de fietsen kan worden verhoogd van 25 naar 45 kilometer per uur. 

en

Van een ware opvoergolf is nog geen sprake, benadrukt woordvoerder Rob Stomphorst. "Maar het leek ons verstandig om het probleem te melden. We hebben opgevoerde brommers en scooters gehad en hetzelfde lijkt nu met elektrische fietsen te gebeuren."

De opvoersets zijn via internet te bestellen. Hoeveel er reeds zijn verkocht, valt niet na te gaan: de leveranciers zitten vaak in het buitenland. In een standaardset zit een chip en een handleiding, en op YouTube staat nog uitgebreider uitgelegd hoe de chip geïnstalleerd moet worden. Met behulp van een schroevendraaier en een klein beetje handigheid rijdt de elektrische fiets vervolgens bijna dubbel zo hard.

Woordvoerder Stomphorst mikt op zelfregulering als oplossing voor het probleem. "Het is vooral aan de branche zelf om te zorgen dat het opvoeren niet werkt, bijvoorbeeld door de motor kapot te laten gaan bij hogere snelheden. We verwachten niet dat de politie vanuit de bosjes fietsers in de gaten gaat houden."

Snelheidslimiet

"Met de illegaal opgevoerde elektrische fiets betreden we een grijs gebied’, zegt Martijn Van Es van de Nederlandse Fietsersbond. "Fietshandelaren mogen in Nederland elektrische fietsen alleen verkopen als ze maximaal 25 kilometer per uur rijden. Maar als een fietseigenaar er zelf iets aan doet, dan kan diegene niet worden veroordeeld." 

In 2017 kwamen in Nederland voor het eerst meer fietsers dan automobilisten om in het verkeer

Momenteel geldt de elektrische fiets in België als een bromfiets klasse A. De maximumsnelheid ligt daarvoor op 25 kilometer per uur. Gaat hij harder, dan moet de fiets eigenlijk worden geclassificeerd als een bromfiets klasse speedpedelecs, voor elektrische fietsen die standaard 45 kilometer per uur halen. Daarvoor heb je minimum een rijbewijs AM nodig.

Verkeersslachtoffers

In 2017 kwamen in Nederland voor het eerst meer fietsers dan automobilisten om in het verkeer. Onder de in totaal 613 slachtoffers bevonden zich 206 fietsers. Volgens experts heeft de elektrische fiets daar deels mee te maken. Vooral ouderen zouden vaker slachtoffer zijn.

In België daalt het aantal fietsdoden in het verkeer, maar is het aantal letselongevallen bij fietsers de laatste jaren wel stelselmatig gestegen. Ook in ons land wordt daarvoor deels gewezen naar de opkomst van de elektrische fiets.