Direct naar artikelinhoud
Start academiejaar

Vijf jongeren over hun zoektocht naar de gepaste studierichting: "Al sinds mijn 6de droom ik van rechten"

Beatrijs De Wilde.Beeld Wouter Van Vooren

Waarom kiezen jongeren voor hun opleiding? Hoe moeilijk was het om de knoop door te hakken? En kregen ze daarbij wel genoeg hulp? Vandaag gaat het academiejaar van start. Vijf nieuwe studenten vertellen over hun (on)zekerheden, hun stress en hun twijfels.

en

"Ik ben blijven twijfelen tot bij de inschrijvingen"

Beatrijs De Wilde
Leeftijd: 17
Woonplaats: Zomergem
Studie: rechten (UGent)

“Gemakkelijk was het niet. Ik wist wel al lang dat ik graag iets zou willen doen wat maatschappelijk belangrijk is. Ik dacht daardoor al vaak aan rechten, maar ik moet toegeven dat er nog veel andere mogelijke opleidingen door mijn hoofd spookten. Zo spraken ook bio-ingenieurswetenschappen, grafisch ontwerp of burgerlijk ingenieur-architect mij aan. Het was dus wel uiteenlopend. En hoewel rechten het afgelopen jaar altijd op nummer één heeft gestaan, ben ik eigenlijk blijven twijfelen tot bij de inschrijvingen. Een medewerker vroeg mij voor de zekerheid of ik inderdaad rechten wilde gaan doen. Ik zei ‘ja’ en toen wist ik het pas zeker."

“Ik droom nog niet van wat ik later wil doen. Ik heb geen vast beroep in mijn hoofd zitten. Ik heb vooral voor rechten gekozen omdat het een zeer brede opleiding is. Werkzekerheid speelde ook een beetje mee. Op zich vind ik wel dat er genoeg informatie beschikbaar is om de studiekeuze te maken. Zeker online is er heel veel te vinden, maar het heeft bij mij even geduurd voordat ik de moeite deed om die gegevens ook op te zoeken. Vooral de studie-informatiedagen hebben mij geholpen. Het blijft het beste om gewoon met mensen te praten die zelf een bepaalde studierichting hebben gevolgd."

“Volgens mij ben ik een beetje een extreem geval, al zijn er nog wel meer vrienden die het lastig vonden om een keuze te maken. Er is minder ruimte om te falen en om opleidingen uit te proberen, terwijl je daar juist veel van leert. Er zijn ook nogal wat jongeren die veel dingen een beetje interessant vinden, maar die nergens echt door gepassioneerd zijn. Er bestaan natuurlijk allerlei oriëntatieproeven en andere testen die kunnen helpen, maar vaak begint het al vroeger. Er zijn best veel jongeren die in het secundair onderwijs al niet in de juiste richting zitten. Zij weten niets af van andere mogelijk­heden en blijven bijvoorbeeld ­kiezen voor wat het hoogst aangeschreven staat.”

"Sommige vrienden waren jaloers dat ik het al wist"

Christine Vantomme
Leeftijd: 18
Woonplaats: Kapellen
Studie: chemie (UAntwerpen)

“Ik weet niet precies wanneer ik ervan overtuigd geraakte, maar ik was al op de lagere school heel geïnteresseerd in chemie en wetenschappen. Mijn vader zit daar voor iets tussen. Hij is leerkracht in het secundair onderwijs en geeft chemie, fysica, aardrijkskunde en biologie. Hij amuseerde ons altijd al met allerlei weetjes, bijvoorbeeld dat rodekool-sap van kleur verandert als je er een zuur bij doet. Ik vond laatst een tekening terug uit het vierde leerjaar. We kregen toen de vraag om te tekenen wat we later wilden gaan doen. Ik sta afgebeeld met een labojas tussen de pruttelende potjes. Het begon toen dus al."

“Wetenschap is voor mij echt een passie. Het gaat mij gemakkelijk af en ik heb ook een prijs gekregen van de leerkracht chemie, omdat ze zo blij is dat er nog eens leerling chemie gaat studeren. Er zijn er niet zo heel veel. Ik heb nog even getwijfeld over bio-ingenieurswetenschappen, maar ben uiteindelijk bij chemie gebleven. Later kan ik nog altijd een specialisatie kiezen. Mijn vader is natuurlijk enorm fier en enthousiast. Soms een beetje te, al mag ik niet klagen. Uiteindelijk is het vooral heel erg leuk om zo veel steun te krijgen. Ook van mijn moeder, die dokter is."

Christine Vantomme.Beeld Wouter Van Vooren

“Sommige vrienden waren een beetje jaloers, omdat ik al lang wist wat ik wilde gaan studeren en zij lang bleven twijfelen. Sommige vriendinnen hebben bijvoorbeeld voor Latijn en geschiedenis gekozen, maar zaten vooral in hun maag met wat ze daar later mee kunnen gaan doen. Een andere vriendin wist totaal niet wat ze wilde en koos totaal out of the blue voor de Hogere Zeevaartschool. Zelf besef ik wel dat er heel veel opties bestaan, maar dat heeft mij nooit van de wijs gebracht. Bij andere jongeren voel je wel dat er veel druk en stress bij komt kijken.”

"Al sinds mijn zesde droom ik van rechten"

Rania el Mard
Leeftijd: 18
Woonplaats: Asse
Studie: rechten (UGent)

“Eigenlijk droomde ik er als kind al van om rechten te gaan studeren. Volgens mij dacht ik er voor het eerst aan toen ik zes jaar was. Nu wil ik graag advocaat in het internationaal strafrecht worden, maar dat heb ik er pas later bij bedacht. Zo toevallig is mijn studiekeuze trouwens niet. Mijn ouders zijn gescheiden toen ik nog heel jong was. Ik las toen al hun vonnissen en dat heeft bij mij wel veel losgemaakt. Ik heb zelf een behoorlijk grote mond. Ik zie het helemaal zitten om te gaan pleiten en om onderzoek te voeren om een zaak op te bouwen."

“Ik heb voor Gent gekozen, omdat hun manier van lesgeven goed bij mij past. In Brussel zou ik in het eerste jaar ook enkele Franstalige vakken krijgen, wat mij misschien een te grote uitdaging leek. De KU Leuven sprak mij wat minder aan. De UGent heeft ook zeer sterke professoren. Zo kon ik al eens een les staatsrecht van Johan Vande Lanotte (sp.a-politicus, RA/MR) volgen. Dat was enorm inspirerend."

Rania el Mard.Beeld Wouter Van Vooren

“Gerechtigheid wordt ook door mensen zelf bepaald. Het recht staat daardoor heel dicht bij de mensen. In dat opzicht heeft het veel gemeenschappelijk met geneeskunde. Ik heb daar nog over getwijfeld, omdat ik geslaagd was voor het toelatingsexamen. Ik heb mijn diploma secundair onderwijs gehaald bij de examencommissie (de vroegere middenjury, RA/MR) en had daarna wat tijd over. Je hoort altijd dat die proef zo lastig is. Ook daarom wou ik eens kijken of ik het zou redden.

“Veel van mijn vriendinnen hebben vorige week pas de knoop doorgehakt. Mijn broertje weet het ook nog niet. Het lijkt vooral alsof er heel veel informatie rond de studiekeuze beschikbaar is. Nogal wat scholen beginnen pas laat te spreken over het hoger onderwijs. In het vijfde jaar heb ik er niets over gehoord. Het begon pas halfweg het zesde. Dat kan een stuk vroeger.”

"Graag meer aanspreekpunten op school en in studentenstad"

Hanne Thiessen
Leeftijd: 18
Woonplaats: Antwerpen
Studie: communicatie­wetenschappen (UGent)

“Ik weet nog niet goed welk beroep ik later wil beoefenen. Daarom koos ik communicatiewetenschappen, omdat het een vrij brede opleiding is. Ik heb wel lang getwijfeld of ik niet eerder psycho- of criminologie zou volgen maar omdat ik van kindsbeen af graag verhalen schrijf en foto’s neem, leek communicatiewetenschappen toch de beste keuze. Mijn opvoeding heeft me ook wel wat beïnvloed. Mijn papa werkt voor tv."

“In het secundair volgde ik humane wetenschappen, en daarvoor exacte wetenschappen. De laatste twee jaar werden we door leerkrachten wel voorbereid op de vraag wat we later zouden willen studeren. Tijdens de les Nederlands mochten we daar over praten, en ook tijdens de humane vakken. Daar zorgden ze ervoor dat we ook nieuwe richtingen konden ontdekken, zodat we desnoods iets anders konden kiezen dan we oorspronkelijk dachten."

Hanne Thiessen.Beeld Wouter Van Vooren

“Ik heb vooral veel gehad aan de open lesdagen aan de UGent. De leerstof van communicatiewetenschappen stond me meteen aan. Toch zou er meer moeite kunnen worden gedaan om voor aanspreekpunten te zorgen en dat zowel in het secundair als in de toekomstige studentenstad."

“Een rechtstreekse gesprekspartner hebben als je vragen hebt over je toekomstige hogere opleiding, of over het leven op kot, zou nuttig zijn. Er zijn wel websites van leerplatformen, soms in de schoot van de universiteit zoals ‘Ufora’, maar dan moet je zelf veel doorklikken om te zoeken. Desondanks weet ik voor veel zaken nog altijd niet waar ik naartoe moet of wie te contacteren. Ze kunnen met andere woorden nog altijd een paar goede communicatiewetenschappers gebruiken.” (lacht)

"Handelsingenieur, want die opleiding is veelzijdig"

Maxim Frankish
Leeftijd: 18
Woonplaats: Maldegem
Studie: Handelswetenschappen (Gent)

“In het secundair volgde ik Latijn-wiskunde. Vanaf ik de infobrochure over handelswetenschappen las, dacht ik: ja, deze richting is geknipt voor me. Ik voel me aangetrokken door de veelzijdigheid. Je krijgt economie, recht, maar ook wetenschappen en taal zitten in de opleiding."

“Of ik voldoende voorbereid ben? Economie kreeg ik niet en dat schrikt me wel een beetje af. Wel heb ik de laatste maanden van het schooljaar acht extra lessen boekhouding gevolgd om me wat beter voor te bereiden. Daaruit onthield ik dat je ook in Latijn-wiskunde best een uurtje economie zou moeten krijgen, zodat je dan later toch een betere en doordachtere keuze kan maken. Tegelijk voel ik me gerustgesteld omdat de slaagkansen in de opleiding volgens de statistieken groter zijn als je in het secundair Latijns-wiskunde deed dan economie."

Maxim Frankish.Beeld Wouter Van Vooren

“Wat ik later met mijn diploma wil aanvangen, weet ik wel nog niet. Daar dacht ik nog niet over na. Een baan in het bedrijfsleven spreekt me wel aan, al is mijn ervaring nu beperkt tot kassier bij de Delhaize als jobstudent. (lacht) Maar ik werk vooral graag met mensen en geef graag presentaties tijdens vergaderingen, wat ik al deed in de leerlingenraad en de Vlaamse scholierenkoepel."

“Bovendien gaf ik de voorbije twee jaar ook bijles aan eerstejaarsscholieren. Dat gaf me meer zelfvertrouwen. Het doet deugd te weten dat je hulp iets teweegbrengt. Toch ben ik niet van plan in te gaan op een aanbod van de universiteit om een peterschap te vragen aan een masterstudent. Ik ben nogal een plantrekker en zal mijn eigen weg wel gaan.”