“Snelheidscontrole snelle elektrische fietsen nodig", maar geen bruikbare meetapparatuur
Kamerlid Veli Yüksel (CD&V) wil dat er snelheidscontroles komen op speed pedelecs - elektrische fietsen die tot 45 kilometer per uur halen. Volgens minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) bestaat daar vandaag echter geen bruikbare meetapparatuur voor. Niet in België, niet in het buitenland. "Over de landsgrenzen heen wordt gezocht naar een oplossing", aldus de minister.
Zowat dertig procent van de fietsen die momenteel de deur uitgaan, heeft trapondersteuning. Een gewone elektrische fiets haalt snelheden tot 25 kilometer per uur. Maar een speed pedelec kan tot 45 per uur gaan.
Ongevallen
"Nieuwe toepassingen zorgen voor nieuwe uitdagingen", vindt Kamerlid Yüksel, die minister Jambon daarover aan de tand voelde. “Verkeersveiligheid is voor mij een belangrijk punt. Elke weggebruiker moet zich onderwerpen aan de snelheidsregels. We moeten de snelheid van die speed pedelecs kunnen controleren.” Dat is volgens hem geen overbodige vraag. "Er zijn al heel wat ongevallen gebeurd met elektrische fietsen. We noteerden ook al dodelijke ongevallen met snelle elektrische fietsen in ons land."
Niet te identificeren
Probleem is dat er nog geen performant middel bestaat om hun snelheid te meten. Fietsers zijn door de huidige flitspalen immers niet te identificeren. "Er zijn signalen dat er onderzoek en ontwikkelingen aan de gang zijn”, aldus minister Jambon. “Maar het is op dit ogenblik niet mogelijk om een voorspelling te doen over het tijdstip waarop een toestel zal beschikbaar zijn dat door de politiediensten op het terrein kan worden gebruikt.”
In een reactie aan onze redactie meldt Yüksel dat er in Gent bijvoorbeeld wel een superflitspaal is, die in principe fietsers zou kunnen flitsen. “De laser daarvan meet de lengte en de breedte van naderende objecten”, legt hij uit. “Zo weet het toestel of er een auto, fietser of een vrachtwagen aankomt.”
Het Kamerlid voegt toe dat speed pedelecs verplicht zijn een nummerplaat te hebben (van zo’n 10 op 12 cm), maar er is nog een overgangsperiode tot 10 december voor gebruikers om zich in regel te stellen.
Bekijk ook:
Verzekering Speed pedelecs valt weg
Arts overleden na val met speed pedelec
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Na de brommer nu ook de fiets opfokken: e-bike eenvoudig om te bouwen tot trapraket op wielen
-
88
De Stem van Jos D'Haese (PVDA): “Een immigratieplafond? Dat gaat gewoon niet”
In de Stem Van Vlaanderen kom je te weten welke politicus jij bent. Ook Jos D’Haese, fractieleider in het Vlaams parlement voor PVDA, doet mee aan de grootste stemtest van Vlaanderen. In de video hierboven ontdek je hoe hij antwoordt op enkele maatschappelijke dilemma’s. -
PREMIUM7
Fatiha (51) getuigt over de hel van partnergeweld: “Hij stond ons op de school van m’n dochter op te wachten”
Gezien en gehoord worden. Simpelweg bestaan. Het lijken evidente zaken, al heeft Fatiha Aziz (51) jarenlang moeten vechten om tot dat punt te kunnen komen, nadat ze het slachtoffer werd van een gewelddadige relatie. In een oprecht en kwetsbaar gesprek spreekt ze over een nieuw pakket aan maatregelen voor slachtoffers, haar persoonlijke hel en hoe de liefde voor haar dochter alles overwon. “Ik kon haar het mooiste cadeau schenken: vrijheid.” -
-
Verplichte verzekering voor snelle elektrische fietsen wordt afgeschaft
-
Fervent fietser Frank Deboosere geen fan van al die snelle fietsen: "Er zullen nog veel zware ongevallen met speed pedelecs gebeuren"
Weerman Frank Deboosere fietst graag en veel, maar met de zogenaamde speed pedelecs die tegenwoordig steeds vaker opduiken, heeft hij het moeilijk. "Een speed pedelec haalt een snelheid tot 45 km per uur. Dat is waanzinnig snel", schrijft hij op zijn website. "Ik kan tenminste snel stoppen en verkeerssituaties goed inschatten." -
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
Wie het aangename aan het nuttige wil koppelen bij het kiezen van een tweewieler, gaat voor een elektrisch exemplaar en raakt zo in één beweging ook razendsnel op zijn bestemming. Maar let op: de markt van de e-bikes evolueert continu en je zwemt in de keuzemogelijkheden. Waar moet je zoal op letten? HLN Shop haalt vijf aandachtspunten aan. -
Livios
Een snellere en goedkopere oplossing voor het klassieke zwembad in de tuin
-
7
Ook jonge delinquenten kunnen voortaan enkelband krijgen
-
84
Theo Francken wil gevangenis bouwen in Kosovo
Kamerlid Theo Francken (N-VA) wil een gevangenis bouwen in Kosovo voor gedetineerden zonder papieren. Dat meldt ‘Het Nieuwsblad’. Francken wil er een dubbelslag mee slaan: het moet onze gevangenissen ontlasten én kadert in een asielstop waar hij voor pleit. -
Nederlands onderzoek: “E-bike niet gevaarlijker dan normale fiets”
Fietsen op een e-bike is lang niet zo gevaarlijk als tot heden werd aangenomen, meldt de Nederlandse krant De Telegraaf. Het risico om als elektrische fietser in het ziekenhuis te belanden is net zo groot als de kans om als gewone fietser gewond te raken bij een ongeval. -
PREMIUM210
Hoe royaal is de afscheidsvergoeding van onze politici in vergelijking met onze buurlanden? “Voor Europees systeem zou iedereen tekenen”
77 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerAnoniem
bob jansens
Gilles Smekens
Nadine Kesteleyn
Nils De Vriendt