Direct naar artikelinhoud
Verkeersellende Gent

Filip Watteeuw: “Er komt een groot verkeersprobleem op ons af in de Gentse zuidrand”

Schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen).Beeld BELGA

De Gentse zuidrand is tegenwoordig een no-gozone. Door werken aan de E40 zit alle verkeer er muurvast. Een voorbode van wat nog komen zal, stelt mobiliteitsschepen Filip Watteeuw (Groen). “Er is iets fundamenteel aan het fout lopen.”

Het verkeer draait volledig in de soep in de zuidelijke mozaïek in Gent. Oorzaak is een nieuwe fase in de onderhoudswerken aan het wegdek van de E40. Daarvoor zijn twee lussen van de verkeerswisselaar in Zwijnaarde afgesloten en worden duizenden auto’s omgeleid langs de R4, de ring rond Gent. Met urenlange files tot gevolg voor wie tijdens de spits in of uit Gent wil.

De zuidelijke mozaïek is al langer een zorgenkindje op vlak van mobiliteit. De wegen rond Flanders Expo, het Technologiepark Zwijnaarde, The Loop en de Ghelamco Arena zijn uiterst filegevoelig. “Ik waarschuw hier al jaren voor”, zegt mobiliteitsschepen Filip Watteeuw (Groen). “Er komt een gigantisch verkeersprobleem op ons af.”

Het Vlaams Verkeerscentrum waarschuwde ook al voor structurele files in de zuidrand. Wat kan een stad daaraan doen?

“De wegenwerken waar het nu over gaat, zijn van het Vlaams Gewest. Maar de soep in de zuidrand is het resultaat van hoe we naar mobiliteit kijken. Er komen in de zuidrand altijd maar ontwikkelingen bij, zonder dat er echt rekening gehouden wordt met de autostromen die ze genereren. Als er dan iets misloopt, een ongeval of wegenwerken, draait de hele boel in de soep.”

‘Er komen in de zuidrand altijd maar ontwikkelingen bij, zonder dat er echt rekening gehouden wordt met de autostromen die ze genereren’
Filip WatteeuwSchepen van Mobiliteit Gent (Groen)

“Als ik daarvoor waarschuw, roepen instanties als Voka dat we toch de economische ontwikkelingen in die zone niet mogen beperken. Uiteraard, maar we moeten wel dringend meer oog beginnen te hebben voor de verkeersafwikkeling. Vanuit de stad hebben we daarom een mobiliteitscoördinatiecentrum opgestart voor die zuidrand.”

Wat kan zo’n centrum concreet doen? 

“Proberen alternatieven te bieden, op basis van bestaande en toekomstige tramlijnen, maar ook met pendeldiensten, shuttles en deelfietsen. We gaan proberen bedrijven te helpen om hun werknemers te stimuleren op andere manieren naar het werk te komen. We zitten nu in de opstartfase. De eerste initiatieven zijn voor het voorjaar 2019.”

Dat zijn eerder kleine ingrepen. Kunnen die de grote verkeersellende verhelpen, denkt u?

“Neen, we kunnen niet het onmogelijke doen. Soms grijpen we ook al op een andere manier in. We hebben heel bewust gekozen om het geplande outletcentum op The Loop te schrappen. Zo’n centrum zou ongelofelijk veel autobewegingen met zich meebrengen. We hebben duidelijk gezegd dat wat er in de plaats komt, minder autoverkeer moet genereren.”

“Bovendien hanteren we vrij strenge parkeernormen voor bedrijven. Die moeten er voor zorgen dat bedrijven zelf op zoek gaan naar alternatieven.”

‘De huidige verkeersproblemen in de zuidrand zijn een bewijs dat we op een andere manier naar mobiliteit moeten kijken’
Filip WatteeuwSchepen van Mobiliteit Gent (Groen)

Die strenge parkeernormen, waarbij er geen parkeerplaats per werknemer mag worden voorzien, maar bijvoorbeeld 0,6 per werknemer, werden in de afgelopen verkiezingscampagne nog tegen u gebruikt. U zou daarmee bedrijven beletten om naar Gent te komen.

“Je voelt inderdaad dat er veel weerstand is tegen zo’n maatregel, al zijn er bedrijfsleiders die het echt snappen. Maar anderen lijken nog steeds te denken: voor ons zal het wel nog kunnen. Die logica botst op een bepaald moment wel op haar grenzen. We moeten dringend met zijn allen beseffen dat er iets fundamenteel aan het mislopen is. De huidige verkeersproblemen in de zuidrand zijn een bewijs dat we op een andere manier naar mobiliteit moeten kijken.”