Direct naar artikelinhoud
Economie

Denksport mikt naast papier ook op apps voor puzzelplezier

Eeuwenoude uitgever van breinbrekers ziet ook markt voor digitale raadsels
Beeld © Zoonar/Uwe Bauch

In de trein of aan de rand van het zwembad, u kent of gebruikt de puzzelboekjes vast wel. Keesing, de Nederlandse fabrikant van die breinbrekers, zet de stap naar Silicon Valley. Het bedrijf dat al ruim een eeuw bestaat neemt een belang in Elevate Labs, een app-maker gespecialiseerd in online hersengymnastiek.

“Ja, het is een totaal andere wereld”, antwoordt Keesing-topman Philip Alberdingk Thijm (55) lachend aan de telefoon. Op de vraag hoe het is om neer te strijken in Silicon Valley, waar Elevate labs huist, voor een eerder traditioneel Nederlands bedrijf actief in puzzelboekjes.

“Dat merk je aan het tempo en de eenvoud waarmee zaken worden gedaan. Je koopt er ook niet enkel een bedrijf, maar tegelijk een toegang tot een breed ecosysteem. De mensen van Elevate Labs zijn erg goed thuis bij de mensen van Apple, bijvoorbeeld. Dat zijn voordelen die je vanuit Nederland veel moeilijker kan opzetten.”

De topman beschouwt de jongste investering als een belangrijke stap in de digitale transformatie die hij bij de puzzelboekuitgever doorvoert. “Onze digitale ontwikkeling komt zo in een geweldige stroomversnelling”, zegt Alberdingk Thijm. “We hebben nu toegang tot een van de beste app-ontwikkelaars van Silicon Valley.” Elevate Labs uit San Francisco ontwikkelde onder andere Elevate, een app voor digitale hersengymnastiek, die meer dan 20 miljoen keer werd gedownload. Elevate werd uitgeroepen tot Apple-app van 2014.

Keesing en Elevate Labs maken geen financiële details bekend over hun transactie. Maar Alberdingk Thijm erkent dat het “om een significante overname gaat”. Keesing komt op het niveau van de bekende investeringsmaatschappij Sequoia Capital, dat eveneens een belang heeft in Elevate Labs.

‘Papier hier’

Het van oorsprong Nederlandse bedrijf is in ons land bekend van Denksport, een reeks puzzelboekjes die populair is op vakantie of in de trein. Keesing is de grootste puzzeluitgever van Europa, met een jaarlijkse oplage van 96 miljoen puzzeltijdschriften in elf landen. Naast Nederland en België is het bedrijf onder meer actief in Frankrijk, Spanje, Italië, Denemarken en het Verenigd Koninkrijk.

Alberdingk Thijm is als topman van Keesing, opgestart in 1911, volop bezig met de uitbouw van de zogeheten buy-and-build-strategie. Keesing behoorde tot vorig jaar tot de Telegraaf Media Groep. Na de woelige overname van TMG door Mediahuis kwam het in handen van de Belgische investeringsmaatschappij Ergon, die 60 procent aanhoudt. Daarnaast heeft TMG nog een belang van 30 procent, terwijl het management 10 procent in handen heeft. 

‘We volgen het consumptiepatroon van onze klanten en het overgrote deel wil nog steeds papier. Maar we willen klaar zijn voor ‘the day after tomorrow’’
Philip Alberdingk Thijm, CEO Keesing Media

Sinds die stap bewandelt Keesing actief het overnamepad. Met de overname van eerder traditionele bedrijven uit de sector in Engeland (Eye to Eye), Nederland en België (Sanders Groep), en Zweden (Bonnier). “Er zijn nog mogelijkheden in de eerder reguliere markt”, zegt Alberdingk Thijm. “We volgen het consumptiepatroon van onze klanten, en het overgrote deel wil nog steeds papier. Het gros van onze omzet wordt daar gemaakt, en groeit nog. Maar we willen ook klaar zijn voor ‘the day after tomorrow’, vandaar de stap naar apps. Dit geeft ons de kans om heel snel toepassingen op de markt te brengen die kwalitatief top zijn en sterk gepersonaliseerd kunnen worden, een van de handelsmerken van Elevate Labs.

De toekomst van Denksport ligt volgens Alberdingk Thijm bij gepersonaliseerde toepassingen “waarmee mensen hun hersenen kunnen kraken, voor de fun of omdat ze met training bij de tijd willen blijven”. De funfactor geeft toegang tot de jongerenmarkt, zegt de Keesing-topman, “terwijl ‘brainhealth’ in een vergrijzende bevolking veel mogelijkheden voor ons biedt. Het is een belangrijke stap in onze transformatie naar een breed en internationaal opererend bedrijf in ‘braintainment’ en ‘brainhealth’.” Keesing ziet voor zichzelf een belangrijke rol weggelegd in een samensmelting van de Europese puzzelmarkt. De concurrentie bestaat uit familiebedrijven met een nationale oriëntatie en grote mediaconcerns, waar puzzelbladen niet de prioriteit zijn. 

Een klassiek Denksport-puzzelboekje.Beeld rv