Direct naar artikelinhoud
Filmrecensie

‘The Sisters Brothers’ knalt het machogehalte van de western aan diggelen

Joaquin Phoenix (links) en John C. Reilly.Beeld AP

Ook wie niks heeft met westerns, wordt door Jacques Audiard gevat met zijn lasso in The Sisters Brothers. Een soms brutale maar voor Audiards doen heerlijk luchtige, warme film met een geweldige cast en een hart van goud.

Oregon, ergens halverwege de 19de eeuw. Op een donkere nacht licht de prairie plots fel op met vuurspuwende geweren. Dit zijn de Sisters Brothers (schitterend vertolkt door John C. Reilly en Joaquin Phoenix) in volle actie: professionele killers die de term ‘Wilde Westen’ alle eer aandoen. Al heeft oudste broer Eli (Reilly) steeds meer zijn buik vol van al dat geweld. Terwijl het duo op zoek gaat naar een goudzoeker (Riz Ahmed) met een magische formule, breekt Eli zich de kop over hun toekomst.

Alleen al voor de cast – ook topper Jake Gyllenhaal mag meedoen – moet u naar dit pareltje gaan kijken, maar er is (veel) meer. Regisseur Jacques Audiard speelt met westernelementen, maar knalt het machogehalte van het genre vakkundig aan diggelen. Alleen al door hun achternaam ontkrachten de broers het cliché van de hypermannelijke revolverheld. Brutaal, ja, maar ook kinderlijk, naïef en soms ronduit schattig. Dat maakt ze zwaarbewapend maar uiterst ontwapenend.

Riz Ahmed (links) en Jake Gyllenhaal.Beeld AP

Vicieuze cirkel

Meer dan op de bikkelharde vuurgevechten focust The Sisters Brothers op de interne strijd van Eli, en daarmee op die van de mens in het algemeen. Hoe ontsnappen we aan de vicieuze cirkel van geweld, die ons zo vaak meesleurt? Is het mogelijk om van een vreedzame toekomst te dromen?

Audiard en coscenarist Thomas Bidegain (Le fidèle) verpakken die overpeinzingen in treffende, vaak erg tedere en zelfs grappige scènes. Eli die voor het eerst in zijn leven een tandenborstel in zijn mond steekt? Nu al een van onze favoriete beelden van 2018. Wat een warme western.

The Sisters Brothers speelt nu in de bioscoop. Lees hier het interview met Jacques Audiard en John C. Reilly: “We hebben geen seconde in Amerika gedraaid, daar had ik absoluut geen zin in”