Direct naar artikelinhoud
Consument

Handelaars laten prijskaartje steeds vaker achterwege

Niet minder dan 42 procent van de bakkerijen lapt de wetgeving rond prijsaanduiding aan zijn laars.Beeld Thinkstock

Bijna een op de twee bakkers plaatst geen prijskaartje bij brood en gebak, wat nochtans wettelijk verplicht is. Dat blijkt uit een onderzoek van de Economische Inspectie. Ook in horecazaken, bij slagers en kruideniers wordt die wet regelmatig aan de laars gelapt. “Koop nooit zomaar iets zonder prijskaartje”, tipt Test Aankoop.

Wie een product of dienst aanbiedt als ondernemer, is wettelijk verplicht een duidelijke verkoopprijs te vermelden. Zo moet een bakker de prijs van zijn pistolets vermelden, of een schoonheidsinstituut een prijslijst met behandelingen afficheren. Een wetgeving waar in de praktijk slordig mee wordt omgesprongen, zo blijkt uit gerichte controles van de Economische Inspectie.

"Uit een inspectie tussen februari en mei dit jaar bleek 38 procent van de 819 onderzochte handelszaken niet in orde te zijn met de wetgeving rond prijsaanduiding", legt Miet Deckers uit, woordvoerder van minister van Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V). "In 2017 was dat nog maar 21 procent."

Bruine kroegen

Het hoge cijfer is deels te verklaren door de gerichte controles die werden uitgevoerd. "Er werd geïnspecteerd in sectoren waarbij eerder al uit steekproeven bleek dat ze prijskaartjes achterwege laten. Het gaat om de horeca, bakkers, slagers, kruidenierszaken of biowinkels, schoonheidsinstituten, begrafenisondernemingen en kleine, zelfstandige doe-het-zelfzaken."

Vooral bij bakkerijen (42,4 procent) en in de horeca (48,6 procent) wordt de wetgeving vaak genegeerd. "Je ziet dat bijvoorbeeld in kleine, bruine kroegen, waar nergens een prijslijst hangt", vervolgt Deckers. "Het principe van die wet is dat je als consument op voorhand kan bepalen of je iets zijn prijs waard vindt, voor je tot een aankoop overgaat. Restaurants en cafés moeten al voor je binnenstapt een gedeeltelijke lijst met prijzen aanbieden, zodat je verschillende zaken kan vergelijken voor je ergens gaat zitten. Hetzelfde geldt voor schoonheidsinstituten, zoals dat ook bij kappers gebeurt. Bij begrafenisondernemers ligt het iets complexer, omdat daar ook met offertes wordt gewerkt. We bekijken nog hoe we de wet daar specifieker kunnen maken voor die sector."

38 procent van de 819 onderzochte handelszaken was niet in orde met de wetgeving

Matthias De Caluwe, CEO van Horeca Vlaanderen, erkent het probleem. "Het besef is er. Daarom stuurden we deze maand nog eens naar al onze leden een verduidelijking over de wetgeving door. Al vind ik een controle bij 184 zaken in onze sector nogal mager, op een totaal van 34.000 horecazaken in Vlaanderen. 58 procent is wél in orde."

'Niet van kwade wil'

Bruno Kuylen, voorzitter van bakkerijfederatie Bakkers Vlaanderen, geeft toe dat bakkers de laatste jaren lakser zijn in het afficheren van hun prijzen. "Dat heeft zeker niet met kwade wil te maken. Het staat de klant altijd vrij om te vragen naar prijzen, die trouwens vast in de kassa geregistreerd staan en niet verdoezeld kunnen worden. Maar het kan inderdaad transparanter. Een bakker heeft altijd tijd tekort, waardoor dit soort taken er als eerste tussenuit glippen. Nu de controles strenger worden, zal het op termijn wel verbeteren."

In de tussentijd tipt Test Aankoop om nooit zomaar iets te kopen zonder te informeren naar de prijs. "Staat er geen prijskaartje bij, laat het product dan links liggen of vraag expliciet wat het kost aan de kassa. Daarna heb je nog altijd het recht om van het product of de dienst af te zien", zegt Simon November van Test Aankoop.