Ook de Liefkenshoektunnel ontsnapt niet meer aan file

Themabeeld Liefkenshoektunnel © Kioni Papadopoulos

Begin de jaren ‘90 was de Liefkenshoektunnel, ten noordwesten van Antwerpen, een betalend, maar filevrij alternatief voor de Antwerpse ring. Maar de tunnel bereikt stilaan de maximumcapaciteit, schrijft De Tijd.

mg

Sinds 2014 is het verkeer in de tunnel met de helft toegenomen. Dit jaar reden er al 11,5 miljoen voertuigen door, vier jaar geleden was dat acht miljoen. Vooral tijdens de spitsuren leidt dat tot opstoppingen. Tijdens de avondspits stijgt het verkeer er echter niet meer op werkdagen. Chauffeurs zien in dat ze dan betalen, om ook daar in de file te staan. De toltunnel is ontworpen om 40.000 voertuigen per dag te kunnen slikken.

‘Het laatste alternatief om vlot door Antwerpen te rijden raakt nu ook in het gedrang’, waarschuwt David Van Herreweghe, voorzitter van de nv achter de tunnel, in De Tijd.

Nachtwerk

Vrachtwagens betalen sinds juli 2017 ’s nachts een lager tarief om gebruik te maken van de tunnel. De prijs ging van 14,16 euro naar 3,56. Wat als men de tunnel ’s nachts tolvrij maakt?

‘Ik wil die discussie zeker voeren’, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) in De Ochtend op Radio 1. ‘Maar het heeft weinig zin om vrachtwagens ’s nachts door de tunnel te laten rijden naar de haven, als daar geen personeel aanwezig is om te laden en te lossen.’ De minister wil dat eerst alle neuzen in dezelfde richting staan.

‘Iedereen in de logistieke keten moet voorzien zijn op nachtelijke arbeid’, vindt hij. ‘Ook de vakbonden moeten mee willen, de hele sector moet achter het idee van nachtelijke arbeid staan, anders lukt het niet.’