Raf Simons kan tij niet keren voor Calvin Klein: vooral ondergoed en jeans blijven populair
In 2016 werd de Belgische modeontwerper Raf Simons bij Calvin Klein aangesteld als creatief directeur om het Amerikaanse modelabel volledig te vernieuwen. Geld werd voorheen vooral verdiend aan ondergoed en jeans, onze landgenoot moest dat omdraaien. Maar dat lijkt voorlopig niet te lukken.
Bijna 2 jaar geleden stelde Raf Simons zijn eerste collectie voor Calvin Klein voor als creatief directeur. “Een mooie en interessante show, met de belofte van nog veel meer goeds”, schreef Suzy Menkes daarover in haar recensie voor Vogue. “Dit is net wat Calvin Klein nodig had”, zei Tim Blanks erover op Business of Fashion. “Hij gebruikte het nalatenschap van Calvin Klein om iets groter te vertellen, en dat maakt het verschil”, schreef Vanessa Friedman van The New York Times dan weer.
De reacties waren kortom lovend, ook op onze eigen site, en dat bleef ook zo show na show. Na amper 2 collecties kreeg hij van de Council of Fashion Designers of America (CFDA) zelfs een dubbele prijs voor beste designer van het jaar, voor zowel heren- als damesmode. Een jaar later werd hij nog eens beloond voor zijn werk voor Calvin Klein en kreeg hij opnieuw de prijs van beste ontwerper van het jaar in de categorie vrouwenmode.
Het artikel gaat verder onder de foto.
Ook toplui van Calvin Klein zelf waren altijd laaiend enthousiast over Simons bijdrage aan het merk. Zoals de catwalkcollectie 205W39NYC terug op de modekaart zetten en zijn iconische campagnes met de hele Kardashian-clan in de hoofdrol. Maar ze geven nu ook toe dat de grote veranderingen niet zoveel opbrengen als waar zij op gehoopt hadden. “Hoewel verschillende productcategorieën het goed hebben gedaan de afgelopen 2 jaar, zijn we teleurgesteld in het resultaat van sommige investeringen. Zoals de zo geprezen 205W39NYC-catwalkcollectie en de herlancering van de Calvin Klein Jeans die te ‘high end’ was en daardoor minder goed heeft verkocht dan we dachten”, aldus het Amerikaanse label in een persstatement.
Het statement belicht de breuklijn die bestaat tussen 2 afdelingen van Calvin Klein: aan de ene kant de meer creatieve en modebewuste zijde en aan de andere kant het deel dat verkoopt, vooral in de vorm van jeans en ondergoed.
In de afgelopen jaren heeft PVH Corp, het moederbedrijf dat Calvin Klein in handen heeft, naar verluidt zo’n 60 miljoen euro geïnvesteerd in het label om de veranderingen die Simons wilde doorvoeren te kunnen waarmaken. Het logo werd aangepast, er kwam een nieuwe basiscollectie, een eerste parfum, reclamecampagnes met talloze bekende gezichten, er werden winkels volledig vernieuwd, al zou het grootste deel van het budget toch naar de catwalkcollectie 205W39NYC gegaan zijn.
Het artikel gaat verder onder de foto.
Door de tegenvallende verkoopresultaten van die highfashioncollectie, is PVH Corp nu van plan om die investeringen flink terug te schroeven. Er zal ook minder aandacht gaan naar het modeaspect van het bedrijf waar Simons zo voor geprezen wordt. Manny Chirico, CEO van het bedrijf, zegt dat de focus gaat komen te liggen op de zaken die wél goed verkopen uit de catwalklijn en niet meer op de collectie als geheel. Ten tweede gaat ook marketinggewijs de focus verschuiven, aangezien die nu vooral gericht is op de ‘highfashionklant’.
Raf Simons zelf heeft voorlopig nog niet gereageerd.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Steeds meer Vlamingen helen gebroken hart met een ‘divorce ring’: “Ik heb ook goede herinneringen aan de scheiding”
-
Livios
Zo vind je een betrouwbare plaatser voor zonnepanelen: “Aannemers ouder dan tien jaar zijn zeldzaam”
Zonnepanelen maken je deels onafhankelijk van de volatiele energieprijzen, zijn goed voor het milieu én je verdient ze op termijn terug. Heb je er nog geen op je dak liggen, maar wil je wel graag op de groene kar springen? Of wil je je bestaande exemplaren vervangen? Bouwsite Livios vroeg aan zonnepanelenexpert David Houthoofd van Energy Protect waarop je moet letten bij het vergelijken van offertes. -
PREMIUM2
De ‘truttige’ ballerina is terug, en daarmee ook de voetklachten: “Schoen scoort 0 op 3”
Het voetenwerk ziet er deze lente weer uit zoals begin de jaren 2000: superplat en een tikje truttig. Welkom terug aan de ballerina. Mét strikje, gesp of Swarovski-kristal, maar bovenal met te dunne zool, voetschimmels en spierproblemen. “Alles komt terug, maar sommige dingen toch beter niet”, zeggen podologen. -
-
Livios
“Koffiegruis, eierschalen en mulch werken niet”: zo verjaag je slakken wél succesvol uit je tuin
-
PREMIUM
Fietsen maakt het erger en cafeïne is een remedie: dermatoloog deelt oplossingen voor de 4 fasen van cellulite
Acht op de tien vrouwen hebben cellulite: doodnormaal, en toch schamen velen zich erom. Zeker nu het blotebenenweer nadert. Volgens dermatoloog dr. Ilan Karavani valt er aan sinaasappelhuid iets te doen, al vraagt elke fase om een andere remedie. En wanneer je start met smeren maakt een groot verschil. Van caffeïnecrèmes tot een middel dat 1.600 euro kost: dit zijn alle oplossingen op een rij. -
PREMIUM
“Overdreven volle lippen zijn passé.” Fillers, botox of permanente make-up hoeft niet meer voor de Vlaming. Dit scoort nu wel
Steeds meer Vlamingen zeggen hun fillers, botox en semipermanente make-up vaarwel, merken esthetische experts Karen Sarasin en Nancy Anthone. “Onnatuurlijke ingrepen hebben afgedaan.” Ze tippen de alternatieven die in hun praktijk nu geliefder zijn: behandelingen die je natuurlijke schoonheid boosten. “Als je op tijd je aanmaak van collageen stimuleert, kan je je huidveroudering remmen.” -
‘Scalp picking’ is het nieuwe ‘pimple popping’. Is dat wel een goed idee? “Mensen met psoriasis: opgelet”
-
Een gehydrateerde, glanzende huid tijdens de Ramadan? Expert geeft advies: “Dit product heb je elke dag nodig”
-
PREMIUM
“Zodra je oestrogeen daalt, verliest je huid stevigheid.” 20, 30, 40 of 50+: expert tipt de beste huidverzorging per leeftijd
Acne op je dertigste, de eerste rimpels rond je veertigste of volumeverlies op je vijftigste: hoe jong je je ook voelt, je huid vertelt soms een ander verhaal. Onderzoeksarts Jetske Ultee legt uit welke skincare essentieel is op elke leeftijd en geeft de juiste timing om preventief zonnebescherming of anti-aging te smeren. “Vanaf je dertigste verlies je sowieso 1 procent collageen per jaar.” -
PREMIUM7
Populaire kledingketen Monki stopt met aanbod voor grote maten: “Was die body positivity dan toch maar platte commercie?”
De Zweedse kledingketen Monki rolde ooit met een reclamecampagne de rode loper uit voor vrouwen met een maatje meer, maar haalt nu de grote maten weer uit de rekken. Officieel omdat er weinig interesse is, al geloven modekenners dat niet. Is plussize misschien ‘uit de mode’? “Dit zal weer tot extra eetstoornissen leiden”, waarschuwt Finne Smets, styliste met een maatje meer. -
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
0 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageer