N-VA krabbelt terug en haalt omstreden campagneslogans rond migratiepact offline: “Campagne wordt door gekozen beelden verkeerd begrepen”

© Photo News

“VN-migratiepact = verbod op terugsturen illegale gezinnen. VN-migratiepact = toegang tot sociale rechten, ook voor illegalen.” Het zijn maar twee van de zes opmerkelijke slogans die N-VA dinsdag bij enkele campagnebeelden op haar website plaatste. De beelden kregen forse kritiek en werden ondertussen offline gehaald. “Degoutant”, zei Groen-voorzitster Meyrem Almaci. Ook politicologen zijn hard. “De campagne heeft door de gekozen beelden haar doel voorbijgeschoten en wordt daardoor verkeerd begrepen”, reageert N-VA.

rrln, mtm, tvb, agg,evdg

Op deze pagina zet N-VA uiteen waarom de partij tegen het VN-migratiepact is. “N-VA is van oordeel dat we met het migratiepact een belangrijk deel van onze soevereiniteit uit handen geven. Daarom willen we niet dat de Belgische regering in Marrakech haar steun betuigt aan dit pact.”

Opvallende slogans

Om het verhaal kracht bij te zetten, werd de website aangevuld met enkele slogans en beelden die niet zouden misstaan in verkiezingstijd.

Enkele van de slogans: VN-migratiepact = toegang tot sociale rechten, voor illegalen - VN-migratiepact = verbod op terugsturen illegale gezinnen - VN-migratiepact = illegaal verblijf niet langer strafbaar - VN-migratiepact = focus op behoud eigen cultuur van de migrant.

Maar de campagne van de partij viel niet bij iedereen in goede aarde: in de Kamer heerste dinsdag verontwaardiging bij zowel de oppositie als de meerderheid. Enkel Filip Dewinter (Vlaams Belang) toonde zich verheugd.

Kwestie van principe

Volgens N-VA maakt het migratiepact geen onderscheid tussen legale en illegale migratie, werkt het een versoepeling van de gezinshereniging in de hand, krijgen illegale migranten uitgebreide sociale voorzieningen en bemoeilijkt het de detentie en de terugkeer van illegalen.

De partij benadrukt dat ze het migratiepact niet steunt, ook al is het niet-bindend. “Dat is een kwestie van principe. Het gevaar bestaat dat activisten en ngo’s het pact zullen gebruiken om het via rechtspraak de facto toch dwingend te maken. Met andere woorden: met het VN-migratiepact leggen we ons migratiebeleid in handen van onverkozen mensen. Dat risico wil de N-VA niet nemen. Ons huis van de democratie staat in Brussel, niet in Marrakech, New York of Straatsburg.”

N-VA: “Verkeerd begrepen”

Dinsdagnamiddag werden de aanvullende beelden en slogans opnieuw van de pagina verwijderd. Onder meer Peter De Roover distantieerde zich van de beelden van zijn eigen partij. “Ik heb de nuances van het debat niet gezien in die afbeeldingen”, verklaarde hij onder meer.

Volgens partijwoordvoerder Joachim Pohlmann wilde N-VA “laagdrempelig” zijn om ervoor te zorgen dat de bezwaren tegen de tekst gekend zijn en dat het inhoudelijke debat wordt gevoerd. “De afgelopen uren is er commotie ontstaan rond de socialemediacampagne die de N-VA vandaag lanceerde. We vinden het belangrijk dat het inhoudelijke debat over het migratiepact wordt gevoerd en dat onze bezwaren gekend zijn bij de bevolking”, zegt Pohlmann.

Nog volgens Pohlman wilde N-VA een “laagdrempelige” boodschap de wereld insturen. “Maar de campagne heeft door de gekozen beelden haar doel voorbijgeschoten en wordt daardoor verkeerd begrepen. Het bevordert het debat niet en is nu een politiek feit geworden. Daarom stoppen we de campagne.” N-VA wil het debat wel “verder inhoudelijk voeren”, benadrukt hij.

Pas later gaf ook partijvoorzitter Bart De Wever toe dat de beeldvorming van de campagne fout zat. “Er zijn beelden gekozen die niet goed matchen met de inhoud”, klonk het in het radioprogramma ‘De Wereld Vandaag’. “We erkennen dat er een fout gemaakt is. Het is verloren energie en het zaait verwarring op een moment dat we dat kunnen missen als kiespijn.”

“Degoutant”

In de loop van de dag was er forse kritiek op de campagne gekomen. “Deze N-VA-campagne is geen campagne tegen het migratiecompact van de Verenigde Naties. Dit is een campagne tegen migranten. Tegen mensen. En dat kan niet”, schreef Open VLD-voorzitster Gwendolyn Rutten op Twitter. Ook CD&V-vicepremier Kris Peeters vond de advertentie “onfatsoenlijk.”

“Degoutant”, zei Groen-voorzitster Meyrem Almaci op Twitter. “Bij N-VA is er maar één marsorder: verrotting. En alle tactieken zijn goed.”

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Ook Almaci’s partijgenoot Wouter De Vriendt neemt het woord “degoutant” in de mond. “De N-VA neemt de mensen voor idioten”, schrijft hij. “Eigenlijk zou iedereen moeten protesteren tegen dit soort misleiding, los van de eigen politieke overtuiging.”

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Ook op de officiële Twitterpagina van Groen zelf wordt hard uitgehaald naar N-VA. “Vergelijk de communicatie van de Duitse extreemrechtse AfD met die van N-VA”, staat te lezen.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Volgens CD&V’er Robrecht Bothuyne is de N-VA zich dan weer “aan het profileren op basis van leugens en halve waarheden”, schrijft hij in een tweet die hij afsluit met #NieuwVlaamsBelang.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Ook binnen N-VA zelf kwam hier en daar kritiek op de toon van de campagne. Kamerlid Peter Dedecker noemt het op Twitter “zeer goed dat de campagne over het migratiepact stopgezet is”. “De stijl van die campagne was even fout als het pact zelf.” Zijn collega Valerie Van Peel sluit zich daarbij aan. Volgens Dedecker zal “intern bekeken moeten worden” waarom de partij die analyse pas maakte nadat de beelden online waren verschenen.

“Feitelijk onjuist”

Ook volgens politicologen Carl Devos, Dave Sinardet en Nicolas Bouteca waren de beelden geen slimme zet van N-VA. “Een foto die ook in een campagne van AfD (de extreemrechtse Duitse partij, nvdr.) wordt gebruikt, dat is natuurlijk een stommiteit”, aldus Devos. “Bovendien is ze feitelijk onjuist. Bij ons zijn boerka’s bijvoorbeeld verboden, je ziet ze niet in het straatbeeld. De beelden zijn ook heel hard en komen angstaanjagend over.”

“N-VA heeft er blijkbaar steeds minder problemen mee dat de partij geassocieerd wordt met Vlaams Belang. Ze versterken dat gevoel zelf met dit soort campagnes”, zegt Dave Sinardet. Een verband dat ook Bouteca opvalt. “Ze maken de link met de bedreigde sociale zekerheid en oncontroleerbare migratie. Onderwerpen die Vlaams Belang vaak gebruikt. Misschien is deze campagne op het randje, maar natuurlijk is het de bedoeling om op de radicaal rechtse kiezer te mikken. Ze willen die groep aan boord houden, het leverde hen de verkiezingsoverwinning op in 2014.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen