Pech op de snelweg: waarom mag je niet eender welke takeldienst bellen?

© Belga

De FAST-takeldiensten kosten Touring en VAB elk jaar een pak geld. Omdat ze zelf geen voertuigen meer mogen takelen op snelwegen, betalen ze hun leden de factuur van de door de overheid aangestelde takelbedrijven volledig of gedeeltelijk terug. “En die facturen kunnen erg hoog oplopen”, zegt Joni Junes van VAB.

tg

Pech of een ongeval hebben op de snelweg is een dure grap. Een chauffeur die deze week pech kreeg op de E313 contacteerde haar garagehouder die binnen het half uur ter plaatse kon zijn, zo beloofde hij. Maar nog voor hij daar was, stopte er een FAST-takelwagen die de wagen mee nam. Hij was opgeroepen door de politie, klonk het. “Kostprijs 290 euro, direct te betalen”, zo deed ze haar beklag op sociale media.

“FAST dat staat voor Files Aanpakken door Snelle Tussenkomst. Het is een gezamenlijke maatregel van de Vlaamse overheid en de Federale Politie om de verkeersveiligheid en verkeersdoorstroming op snelwegen te verhogen”, zegt het Vlaams Verkeerscentrum.

“Concreet betekent het dat de wegpolitie een takelwagen zal oproepen als ze oordeelt dat uw voertuig de veiligheid en vlotheid van het snelwegverkeer in het gedrang brengt. De takelaar moet snel ter plaatse zijn: ten laatste 20 minuten na de oproep. Hij zal zowel het voertuig als de inzittenden in veiligheid brengen”, klinkt het bij het Vlaams Verkeerscentrum dat ook alarm kan slaan wanneer ze op de camera’s langs de snelwegen een auto met pech ziet staan”, zegt klinkt het bij de federale politie.

Als chauffeur heb je met andere woorden geen keuze. En als het druk is, kunnen ze bovendien nog een signalisatiewagen ter plaatse sturen. Op uw kosten wel te verstaan. De rekening kan dan al snel oplopen tot enkele honderden euro’s.

LEES OOK. Pech of ongeval op de snelweg? De takelkosten kunnen hoog oplopen (en ze verschillen fors per provincie)

De pechverhelpingsdiensten in ons land zijn voor het principe hoe sneller het voertuig getakeld kan worden, hoe veiliger.

Maar VAB en Touring voelen zich wel buitenspel gezet en stellen zich ook vragen over de soms erg hoge facturen die hun leden van deze FAST-takelbedrijven ontvangen.

“Tot soms 500 euro, enkel om je wagen tot aan de eerste afrit te takelen”, zegt Danny Smagghe van Touring. Om dan nog te zwijgen over de verhitte discussie op de pechstrook wanneer plots een FAST-takelwagen opdaagt terwijl de chauffeur met pech lid is van een pechverhelpingsdienst en daar jaarlijks voor betaalt.

De federale politie wijst erop dat FAST snel, binnen de 20 minuten, ter plaatse moet zijn en dat pechverhelpers meestal langer op zich laten wachten. Ze wijzen ook op de vele ongevallen op pechstroken waarbij chauffeurs of pechverhelpers worden aangereden.

Traxio, de federatie van takelbedrijven, zegt dat de takelbedrijven die voor FAST worden ingeschakeld professioneel zijn en de prijzen transparant.”

Touring heeft nog een voorstel gedaan om FAST auto’s te laten takelen naar de dichtstbij gelegen parking langs de snelweg of tot de eerste afrit en daar de pechverhelpingsdiensten te laten overnemen. “Maar we hebben zelfs geen respons gekregen”, zegt Smagghe.

“Voorlopig beweegt er niets meer in dat dossier. Wij betalen onze leden de takelkosten terug als ze de factuur kunnen voorleggen. En voor een maximumbedrag van 400 euro”, zegt Joni Junes van VAB. Ook Touring geeft leden de raad om de FAST-factuur door te sturen zodat ze een deel van de kosten kunnen recupereren.

Voor wie geen verzekering heeft, is het sowieso een dure grap. Naast de herstellingskosten aan de wagen, kunnen de takelkosten oplopen tot enkele honderden euro’s.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen