Direct naar artikelinhoud
Media

The Correspondent wil wereld veroveren met ‘radicaal ander nieuws’

Het team van The Correspondent met in het midden Rob Wijnberg.Beeld rv The Correspondent

Net voor de deadline heeft The Correspondent in de VS zijn doel gehaald om 2,5 miljoen dollar te verzamelen. Ook al heeft het Nederlandse platform kritiek op nieuwsmedia, toch was dat zonder televisieoptredens mogelijk niet gelukt. 

Spannend is het de laatste weken wel geweest voor de oprichters van The Correspondent, maar net op de valreep is het bedrag van 2,5 miljoen dollar (2,2 miljoen euro) binnen. Daarmee kunnen de Nederlandse journalisten van De Correspondent vanaf volgend jaar de tegenhanger The Correspondent opstarten. Die moet een Engelstalige kopie worden van het bestaande concept. 

“We hopen tegen midden 2019 te kunnen beginnen met het maken van Engelstalige journalistiek", zegt oprichter Rob Wijnberg. “Uiteindelijk is het de bedoeling om een internationaal netwerk van correspondenten uit te bouwen. We zijn eigenlijk niet per se naar Amerika gegaan, maar wel naar het Engels.” 

Vijf redacteurs

Met het geld van de campagne, die een maand heeft gelopen, heeft The Correspondent volgens Wijnberg nu genoeg middelen om vijf tot zes Engelstalige journalisten aan te werven plus ondersteunende profielen zoals eind- en beeldredacteurs. In totaal: twaalf tot vijftien mensen. “De campagne is nu gevoerd vanuit een kantoor in New York”, zegt Wijnberg. “Maar waar we ons zullen vestigen is nog te bepalen.”

Met de lancering van het platform is ook een campagne gepaard gegaan, waarin Wijnberg zijn visie op nieuws verkondigd heeft aan het Amerikaanse publiek. Net zoals de opstart van De Correspondent in Nederland in 2013 benadrukt het in de VS dan ook dat het tegengif wil bieden voor de ‘waan van de dag’, waar andere media dus wel op surfen. De site noemt zich in de VS dan ook niet zomaar een medium, maar wel een “beweging voor radicaal ander nieuws”. Door de interactie met lezers op te zoeken en weg te blijven van advertenties, wil het platform diepgaande journalistiek brengen. Om dat idee te verspreiden, maakt het ook gebruik van enkele ambassadeurs, zoals Game of Thrones-actrice Carice van Houten.   

Kleine ironie, stelt het de Nederlandse krant NRC, het is net door enkele traditionele media, die het nieuws van de Correspondent-campagne hebben opgepikt dat de crowdfunding-actie een serieuze boost heeft gekregen. Uit cijfers blijkt namelijk dat de campagne tot vorige week afvlakte op 20.000 leden en 1,2 miljoen dollar. Maar dankzij televisieoptredens kwam dan toch de knik in het ledental naar 40.000. 

‘Bedoeling is internationaal netwerk van Correspondenten uit te bouwen’
Rob Wijnberg, ‘De/‘The Correspondent

Wijnberg schoof aan bij nieuwszender CNN. En Jay Rosen, een New Yorkse mediaprofessor die met The Correspondent samenwerkt, ging in gesprek met Trevor Noah op The Daily Show. “Natuurlijk heeft dat veel leden gebracht", zegt Wijnberg. “We hebben ook heel hard gewerkt om die media-aandacht te krijgen. En door die optredens hebben veel mensen ook onze filosofie gehoord.” 

In een stuk op De Correspondent nuanceert Wijnberg ook dat zijn kritiek op het nieuwsmodel niet hetzelfde is als het “bashen van media”. “Ik verkondig al zes of zeven jaar mijn kritiek op nieuws", zegt Wijnberg. “En dat heb ik nu ook in het Engels gedaan. Het nieuws gaat over de uitzondering, nooit over de regel en gaat voorbij aan wat elke dag gebeurt. Die kritiek is net de basis voor De Correspondent.” 

Klimaatopwarming

Hoe je dat concreet uitlegt? In het stuk maakt Wijnberg deze vergelijking: het weerbericht toont de juiste temperatuur, maar laat niet zien hoe het klimaat opwarmt. Het zijn net grote thema’s, zoals klimaatopwarming, die De Correspondent goed wil beschrijven. 

Ook al lanceert het platform in de VS, toch mikt The Correspondent dus veel verder dan Amerika. Volgens de Nederlandse hoofdredacteur Rosan Smits hebben ondertussen al mensen uit 130 landen op The Correspondent ingetekend. “Door een grote focus op globale thema’s kan het ook wel lukken om daar een globale community rond op te bouwen”, zegt mediaprofessor Ike Picone (VUB). “Door in te gaan tegen de traditionele media positioneer je je ook als complementair. Zo zeg je aan de lezers: dit is wat jullie erbovenop nodig hebben.”