Direct naar artikelinhoud
European Film Awards

‘Cold War’ overheerst Europese Oscars, ‘Girl’ is ontdekking van het jaar

Een scène uit ‘Cold War’.Beeld RV Lukasz Bak

Het Poolse Cold War werd zoals verwacht de grote winnaar op de European Film Awards in Sevilla, maar ook Girl viel in de prijzen. Regisseur Lukas Dhont mag zich European Discovery of the Year noemen. Hij droeg die prijs op aan zijn ster Victor Polster, die op zijn zestiende al genomineerd werd voor Beste Acteur.

Het is half december en het zomert in Sevilla. De 31ste editie van de European Film Awards wordt op gang gedanst met een vurig stukje flamenco en de flamboyante actrice Rossy De Palma – bekend van de films van Pedro Almodóvar – steekt de scène van het barokke Teatro de la Maestranza meteen in de fik: “Buenas noches, Sevilla!” Maar alle zuiderse warmte ten spijt wordt dit de avond van Cold War. Het magistrale zwart-witdrama van de Pool Pawel Pawlikowski (over twee muzikanten die een onmogelijke liefde beleven tijdens de Koude Oorlog) pakte maar liefst vijf prijzen.

In de categorie Beste Acteur moest Cold War-hoofdrolspeler Tomasz Kot nog de duimen leggen voor Marcello Fonte, de karakterkop die het Italiaanse misdaaddrama Dogman zo memorabel maakte – de film van Matteo Garrone won in totaal drie awards. Maar Kots tegenspeelster Joanna Kulig werd wel verkozen tot Beste Actrice. De Poolse, die zeven maanden zwanger is, liet zich excuseren in Sevilla, waardoor Pawlikowski het podium op moest om haar award op te halen. Niet voor het laatst, want ook de beeldjes voor Beste Montage, Beste Scenario, Beste Regie én Beste Film kwamen zijn richting uit. Pawlikowski bedankte zijn ouders, die als inspiratie dienden voor de film, “voor het rampzalige, maar ook wel behoorlijk mooie leven dat ze geleid hebben”.

‘Girl’-regisseur Lukas Dhont, co-scenarist Angelo Tijssens en acteur Victor Polster op de rode loper van de European Film Awards.Beeld AP

België aan het feest

Op deze “Europese Oscars” was ook ons land aan het feest: Another Day of Life, een coproductie met de Brusselse animatiestudio Walking The Dog, won de prijs voor de Beste Animatiefilm. Maar met drie nominaties was Girl natuurlijk de blikvanger. Het bejubelde debuut van Lukas Dhont, dat in Cannes onder meer de prestigieuze Caméra d’Or won, werd verkozen tot European Discovery of the Year.

Met een speech die op maat van de Oscars geschreven leek, droeg Dhont zijn prijs op aan twee mensen: Nora Monsecour, “de jonge transvrouw waarop de film gebaseerd is, en die een persoonlijke en professionele heldin van me geworden is”, en Victor Polster, die danseres Lara speelt in Girl.

Vreemde grand écart

Polster was zelf ook genomineerd in de categorie Beste Acteur – op zijn zestiende nota bene. Het blijft voor hem een vreemde grand écart: het merendeel van de tijd zit Polster namelijk gewoon op de schoolbanken. Of eerder schoolplanken, want hij studeert aan de Koninklijke Balletschool Antwerpen. De twee combineren is niet altijd makkelijk geweest, zegt de Brusselse acteur: “Er waren periodes waarin ik een tijd lang niet kon dansen, omdat ik promotie deed voor Girl. Dan is het niet simpel om nadien de draad weer op te pakken.”

‘Toen Lukas me de hoofdrol gaf, was ik doodsbang: ik ben van nature heel timide, ik dacht dat ik er niets van zou bakken’
Victor Polster

Ook het enorme contrast tussen de glamour van de rode loper en de discipline van de balletschool is verwarrend: “Door Girl kom ik op magische plekken, zoals hier in Sevilla, en de mensen behandelen me ook altijd helemaal anders dan op school. In het begin was het niet altijd evident om daarna weer met beide voeten in het echte leven terecht te komen. Maar intussen kan ik er wel mee om.”

Doodsbang

Met een acteerprijs in Cannes en nu een nominatie voor de European Film Awards, speelt Polster meteen op het allerhoogste niveau mee. Nochtans was het zijn eerste job als acteur en werd hij zowat per toeval gecast voor Girl: hij solliciteerde niet naar de hoofdrol, maar wel naar een bijrol als klasgenootje van Lara. “Toen Lukas me de hoofdrol gaf, was ik doodsbang. Ik ben van nature heel timide, ik dacht dat ik er niets van zou bakken.”

Nora Monsecour, Lukas Dhont, Victor Polster en Arieh Worthalter op de Belgische première van ‘Girl’ op Film Fest Gent.Beeld BELGA

Die vrees bleek duidelijk ongegrond, al was niet iedereen blij met Polsters vertolking: in verhitte tweets uitten sommigen hun ongenoegen over het feit dat hij als cisman een transgendervrouw speelde. Persoonlijk aangevallen voelde hij zich niet, zegt Polster, “maar ik vond die controverse toch bijzonder jammer. Als je vindt dat alleen transmensen een transrol mogen vertolken, dan zeg je dat een acteur alleen zichzelf mag spelen. Dan is er van acteren eigenlijk geen sprake meer.”

‘Als je vindt dat alleen transmensen een transrol mogen vertolken, dan zeg je dat een acteur alleen zichzelf mag spelen’
Victor Polster

Of hij nu danser of acteur wil worden? “Liefst beide, maar dat is quasi onmogelijk. Ik denk dat ik vooral ga dansen. Maar ik wil wel nog minstens één film doen. Alleen zo kan ik een beslissing maken, want de opnames van Girl zijn intussen al zo lang geleden dat ik me nauwelijks nog herinner of ik graag acteer.” (lacht)

Een overzicht van alle European Film Award-winnaars vindt u hier.