Rapport Amerikaanse Senaat: ‘Rusland heeft gericht kiezers beïnvloed voor verkiezing Trump’

© Reuters

Rusland heeft volgens een rapport van de Amerikaanse Senaat gericht met woord, beeld en video’s op de sociale netwerken de verkiezing van de Amerikaanse president Donald Trump in 2016 beïnvloed.

Rusland heeft volgens een rapport van de Amerikaanse Senaat gericht met woord, beeld en video’s op de sociale netwerken de verkiezing van de Amerikaanse president Donald Trump in 2016 beïnvloed. Na de ambtsaanvaarding van Trump werden die inspanningen nog opgedreven, schrijft de Washington Post maandag verwijzend naar een rapport van de Senaat, dat de krant kon inkijken.

‘Duidelijk is dat alle berichten de Republikeinen moesten begunstigen, Donald Trump in het bijzonder’, klinkt het. Het is het tot nu toe meest uitgebreide onderzoek naar de Russische desinformatiecampagne. De Russen zouden de sociale netwerkgebruikers in verschillende belangengroepen hebben ingedeeld, schrijft de krant.

Thema’s als de wapenwetgeving en migratie werden bijvoorbeeld bewust naar conseratieven gestuurd om ze aan te moedigen voor Trump te stemmen. Potentiële tegenstanders moesten van de verkiezingen afgeleid en ontmoedigd worden.

Het rapport, dat in de loop van de week zal gepubliceerd worden, baseert zich op data van een onderzoeksproject van de universiteit van Oxford. Tot midden 2017 werden posts op sociale netwerken onderzocht, die door de platformen Facebook, Google en Twitter werden ter beschikking gesteld.

Over de Russische invloed tijdens de congresverkiezingen van afgelopen november doet het rapport geen uitspraken. Het rapport sluit zich aan bij de bevindingen van de Amerikaanse veiligheidsdiensten dat Rusland zich op grootschalige wijze heeft bemoeid met de Amerikaanse presidentsverkiezing van 2016. De Amerikaanse inlichtingendiensten waren al tijdens de verkiezingsstrijd tot de vaststelling gekomen dat Rusland achter de cyberaanvallen schuilging die gericht waren tegen Hillary Clinton, de tegenstandster van Trump.

Russen wilden zwarte Amerikanen overtuigen zich te onthouden bij presidentsverkiezingen

De propagandacampagne van Rusland op de sociale netwerken in aanloop naar de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2016 was er specifiek op gericht zwarte Amerikanen te overtuigen om zich te onthouden bij de stembusgang. Dat blijkt uit een rapport besteld door de Amerikaanse Senaat.

De universiteit van Oxford en Graphika, specialisten in nieuwe media, plozen samen duizenden berichten en publicaties uit die tussen 2015 en 2017 op de sociale netwerken werden verspreid door het Internet Research Agency (IRA).

Dat agentschap met zetel in Sint-Petersburg wordt door de Amerikaanse justitie beschouwd als een “trollenleger” betaald door het Kremlin. Uit het rapport blijkt dat die trollen lagen van de Amerikaanse bevolking die eerder bij de Democraten aanleunen – zoals jongeren, etnische minderheden en de LGTB-gemeenschap – probeerden te overtuigen om weg te blijven uit het stemhokje.

Specifiek werd via het aanmaken van valse Amerikaanse profielen gefocust op de Afro-Amerikaanse gemeenschap. Zo werd de Democratische presidentskandidate Hillary Clinton weggezet als een opportuniste, die alleen bekommerd was om het winnen van stemmen. “De campagne probeerde diets te maken dat de beste manier om de zaak van de Afro-Amerikaanse gemeenschap te verbeteren, was om de verkiezingen te boycotten en zich te concentreren op andere zaken”, schrijven de auteurs. P

arallel daaraan probeerde een deel van de 3.841 accounts op Facebook, Instagram, Twitter of YouTube de blanke kiezers die dicht bij de Republikeinen staan, te overhalen om zeker naar de stembus te gaan. Aanvankelijk namen de boodschappen typisch Republikeinse standpunten zoals de verdediging van de wapendracht en de strijd tegen de migratie over. Van zodra de kandidatuur van Donald Trump vaste vorm kreeg, gingen de boodschappen duidelijk hem begunstigen.

Volgens een studie van het Pew Research Center steeg de opkomst bij de blanke kiezers in 2016. De opkomst bij de zwarte Amerikanen daalde daarentegen met 5 procentpunten in vergelijking met 2012.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content