Marihuana staat aan de vooravond van een doorbraak

© iStock
Natasha Loder redacteur gezondheidszorg van The Economist

Noord-Amerika stelt zich stilaan verdraagzamer op tegenover cannabis. Daardoor zullen consumenten er meer geld aan uitgeven.

Keith Villa heeft veel aanzien in de Verenigde Staten. Hij heeft Blue Moon Belgian White Ale uitgevonden, een succesvol biermerk. Maar na 32 jaar bij de brouwerijreus MillerCoors besloot hij op te stappen om de nieuwste rage te bedenken: bier dat verrijkt is met cannabis. Villa pikt daarmee in op een nieuwe trend in de wereld van de wiet. Meer dan 75 miljoen volwassenen in Noord-Amerika kunnen tegenwoordig legaal cannabis kopen.

In 2018 hebben Canada en Californië het recreatieve gebruik van cannabis gelegaliseerd en er wordt verwacht dat de verkoop in 2019 spectaculair zal toenemen. In 2022 zal wereldwijd 32 miljard dollar worden uitgegeven aan marihuana, voorspelt het cannabismarketingbureau Arcview. Dat is een verdrievoudiging. Uruguay en Zwitserland staan de verkoop al toe, maar de grootste groei zal plaatsvinden in Noord-Amerika.

In Groot-Brittannië is sinds kort het medicinale gebruik van cannabis toegestaan, net zoals in veel andere landen. Wetgevers hameren erop dat die beslissing niet de eerste stap is naar een algemene legalisering. Maar dat gaat in tegen de trend.

Na 1961, in de nasleep van een VN-congres over verdovende middelen, hebben de meeste landen het voorbeeld van Amerika gevolgd. Ze brachten cannabis onder in de categorie van drugs die net zo schadelijk kunnen zijn als opiaten en gingen ervan uit dat het niet medicinaal kon worden gebruikt. Tot GW Pharmaceuticals, een Brits bedrijf, geneesmiddelen op basis van cannabis ontwikkelde.

Nu in Amerika de algemene opinie milder is over legale marihuana, vragen sommige mensen zich zelfs af of de regering ze misschien ook in een minder schadelijke categorie zou kunnen onderbrengen. Er wordt steeds meer aangedrongen op een wet die zegt dat elke staat marihuana naar eigen goeddunken mag reglementeren, zonder de angst voor een juridische tussenkomst van de federale overheid. Daardoor zouden enorme bedragen in de cannabisindustrie kunnen worden geïnvesteerd en zou de groei een enorme impuls krijgen.

Gummibeertjes

De legalisering heeft al geleid tot meer vernieuwing in consumptieproducten op basis van marihuana. Cannabidiol is een niet-psychoactief onderdeel van cannabis dat nu ook opduikt in frisdranken, omdat het zou helpen om angsten en chronische pijn te bestrijden. Zelfs de frisdrankenreus Coca-Cola is geïnteresseerd. Anderen, zoals Villa, willen tetrahydrocannabinol (THC), de stof in cannabis waarvan je gaat trippen, toevoegen aan dranken of voeding. Een wijnmakerij in Redondo Beach in Californië verkoopt al een sauvignon blanc die verrijkt is met THC.

Jonge mensen zijn er niet happig op om cannabis te roken om gezondheidsredenen. Daardoor is een waaier van andere toedieningsvormen ontstaan, zoals glijmiddelen, gummibeertjes, vloeistof voor vapers en verstuivers voor onder de tong. Daarvoor moest cannabis een smakeloos ingrediënt worden waarvan je meteen na de inname de effecten voelt. Op die manier wordt het meer geschikt voor sociaal gebruik – zoals alcohol – en vermijd je dat mensen er te veel van gebruiken omdat ze denken dat het niet werkt. Historici zullen 2019 als een kanteljaar beschouwen voor cannabis, omdat er vanaf dan meer relaxed mee wordt omgegaan.

Partner Content