© rr

Trajectcontrole breidt uit in Mechelen: deze zomer ook aan Leestsesteenweg

In mei starten de werken voor de invoering van trajectcontrole aan de Leestsesteenweg in Mechelen. Vanaf de zomer moet de automatische snelheidsmeting over een lengte van bijna 1 kilometer operationeel zijn. Dat meldt de stad Mechelen vrijdag.

JaTi

Bewoners zijn al langer vragende partij om de snelheidsproblematiek in de straat structureel aan te pakken. Het traject langs de Leestsesteenweg loopt vanaf de Bleukensstraat tot waar de Leestsesteenweg overgaat in de Pastoor De Heuckstraat (ter hoogte van het tankstation), een traject van 970 meter in de zone 50.

“Opnieuw een investering van 142.000 euro, maar goed besteed”, zegt burgemeester Bart Somers. “De resultaten van onze controles op de andere trajecten zijn spectaculair. Minder dan 0,1 procent van de chauffeurs rijdt er te snel. Dat is nog maar een fractie van de overtredingen bij klassieke snelheidscontroles elders. Bottom line is dat chauffeurs weten dat ze in Mechelen worden gecontroleerd. Altijd en overal. En dat heeft nu al gezorgd voor een mentaliteitsverandering”.

248.800 euro

“Vandaag gebruiken we ANPR-camera’s voor veiligheid, voor trajectcontrole op snelheid, als bus- en vrachtwagensluizen en voor de afbakening van de autoluwe binnenstad”, zegt schepen van mobiliteit Alexander Vandersmissen. “Behalve de camera’s voor Leestsesteenweg hebben we er vorige week ook besteld voor toegangscontrole aan de Mezenstraat (aan ziekenhuiscampus), voor de afbakening van de autoluwe zone in de Schoolstraat (tussen Merodestraat en Wollemarkt) en voor de bussluis die we plannen aan de Kruisbaan. Ook deze camera’s worden dit voorjaar gemonteerd. Alles bij mekaar gaat het om een order van zeven nieuwe ANPR’s en toebehoren voor een bedrag van 248.800 euro.”

Er komen ook twee ANPR-camera’s aan de Grote Nieuwedijkstraat ter hoogte van de Kleine Nieuwedijkstraat. “Dit project hoort nog bij de eerste golf trajectcontroles. Zoals eerder aangekondigd, wordt de trajectcontrole met bijhorende vrachtwagensluis opgestart na de werken aan de Grote Nieuwedijkstraat”, zegt Vandersmissen.

De komende jaren plant het stadsbestuur nog bijkomende trajectcontroles. “Door de pakkans verder op te drijven willen we ook het onverantwoord rijgedrag van de laatste 5 à 10 procent overtreders bijsturen”, motiveert Bart Somers.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER