Wouter Torfs: ‘Retail vaart op een woelige zee’

Wouter Torfs © belga

Wouter Torfs, de CEO van Schoenen Torfs, gaf woensdag het eerste gastcollege voor het onderwijsproject ‘Ondernemers voor de Klas’ in Don Bosco in Haacht. Torfs gaf de 80 laatstejaarsleerlingen onder meer de raad om op wereldreis te trekken en te durven ondernemen.

Voor ‘Ondernemers voor de Klas’, het project van Vlaamse Jonge Ondernemingen (Vlajo) dat ondernemingszin bij jongeren wil stimuleren, staan de komende weken 450 ondernemers en bedrijfsleiders in heel Vlaanderen voor de klas. Samen geven ze 750 gastlessen aan leerlingen en studenten uit het secundair en hoger onderwijs. Met het project bereikt Vlajo ruim 13.000 jongeren.

Entrepreneurs en intrapreneurs

Voor de eerste sessie trok Wouter Torfs, de CEO van Schoenen Torfs, naar Don Bosco in het Vlaams-Brabantse Haacht. Voor een publiek van 80 laatstejaarsleerlingen vertelde Torfs zijn ondernemersverhaal. De CEO is enthousiast over het Vlajo-project: “Ik steun dit initiatief omdat het belangrijk isondernemerschap bij leerlingen en studenten te stimuleren. We hebben zowel nood aan entrepreneurs die zelfstandig iets willen opstarten, als aan jonge intrapreneurs die binnen een bedrijf ondernemend zijn.” Wouter Torfs is ervan overtuigd dat we die heel hardnodig hebben. Ook in de retailsector.

“Retail vaart op een woelige zee. De toekomst zit in de samenwerking tussen webshops en stenen winkels. Daar zetten we op in en daar hebben we talent voor nodig”, stelt de ondernemer. “E-commerce is de toekomst en we hebben bijvoorbeeld nood aan digitale marketeers.” Volgens Torfs zoeken bedrijven vooral flexibele werknemers die levenslang leren, die initiatief nemen. “We hebben mensen nodig die durven te ondernemen en die niet als bange konijnen zitten af te wachten op wat er komen gaat.” De familiale ondernemer gaf de Don Bosco-leerlingen onder meer de raad op wereldreis te trekken. “Zo’n breder perspectief biedt een meerwaarde.”

2019 wordt scharnierjaar

Voor Schoenen Torf was 2018 een redelijk jaar na het recordjaar 2017. “Onze omzet groeit met 2 procent naar 146 miljoen euro. De winkels verliezen 3 à 4 procent, maar we maken dat goed door de e-commerce. Het resultaat is zeker positief, maar staat onder druk”, geeft Wouter Torfs toe. “2018 zal minder zijn omdat de kosten hoger zijn en we meer moeten investeren. We mikken op een ebitda van 10 à 11 miljoen, dat is 7 à 8 procent op omzet. Vijf jaar geleden zaten we aan 15 procent op omzet.” Voor een verklaring wijst Wouter Torfs naar de marktomstandigheden. “We moeten investeren in ICT, in marketing, in nieuwe winkelformules. “Om de omzet te behouden moet je meer moeite doen en meer kosten maken”, aldus Torfs.

2019 wordt voor Schoenen Torfs een scharnierjaar. “We blijven volop investeren in e-commerce. Voor de webshop, vandaag goed voor 18 procent van onze omzet, mikken we op 20 procent groei.” De webshop is rendabel volgens de CEO, vooral omdat de groep de logistiek zelf doet en relatief weinig retourzendingen krijgt. “Ons retourpercentage ligt onder de 25 procent. Ik hoor bij de grote spelers cijfers tussen 50 en 60 procent. Het is essentieel om dat onder controle te houden, anders wordt het verlieslatend.”

Wouter Torfs heeft internationale ambities met zijn webwinkel. “In Nederland willen we doorgroeien en we drijven de marketinginspanningen in Wallonië op.” Ook de fysieke winkels worden versneld vernieuwd. “Dit jaar introduceren we ons nieuwe concept uit in twintig winkels. We verkopen er niet alleen schoenen maar ook lifestyleproducten en fashionitems. Er komen niet meer klanten over de vloer, maar aan de klanten die over de vloer komen willen we iets extra verkopen.”

Ook de samenwerking met de internationale sportketen The Athlete’s Foot loopt door. “Tegen midden dit jaar zullen we vijf winkels hebben als franchisenemer. The Athlete’s Foot is een sneakershop die de premiumproducten van adidas en Nike verkoopt. Die internationale spelers willen die producten niet aan Torfs leveren. Daarom werken we met een franchiseformule om ook het jongerensegment aan te spreken. Dat zijn allemaal investeringen om Torfs te wapenen voor de komende vijf jaar”, zegt Wouter Torfs.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content