Direct naar artikelinhoud
Media

DAB+ straks verplicht in elke auto: maar haalt dat iets uit voor ons Belgen, verwende radionesten?

DAB+ straks verplicht in elke auto: maar haalt dat iets uit voor ons Belgen, verwende radionesten?
Beeld Getty Images

Binnen de twee jaar moeten alle nieuwe auto’s in Europa uitgerust zijn met een ontvanger voor DAB+, het digitale zusje van de FM-radio. Kan dat een troonopvolging betekenen binnen de ether?

Op het Autosalon in Brussel is vandaag de aftrap gegeven voor de Europese Elektronische Communicatie Code (EECC), die in november door het Europees Parlement werd goedgekeurd. De code verplicht onder meer dat alle nieuwe autoradio’s met een ontvanger voor de digitale etherradio DAB+ moeten uitgerust zijn. Binnen de twee jaar moeten lidstaten die code opnemen in de nationale wetgeving.

In Italië plakt daar al de datum 1 januari 2020 op, voor België is nog geen exacte timing naar voren geschoven. Op Vlaams, Waals en federaal niveau wordt nog naar een vergelijk gezocht. Volgens Vlaams minister Sven Gatz, minister van Cultuur, Jeugd en Media, die eind vorig jaar nog een DAB+-campagne op gang schoot, is het echter een “stevig signaal” van Europa. “Het is duidelijk, DAB+ is dé opvolger van FM. In Vlaanderen zijn we klaar. Het aanbod aan zenders is op enkele jaren verdrievoudigd.” Het bredere gamma aan zenders ten opzichte van de FM-band, denk aan Klara Continuo of Joe 70's,  is namelijk een van de troeven van DAB+.

‘Vandaag moeten mensen nog vaak bijbetalen voor zo’n ontvanger. Eens het standaard wordt, verwachten we eindelijk die hoge vlucht’
Els Van de Sijpe, VRT

Lees ook: 4 vragen over DAB+

Van de nieuw verkochte auto’s in 2018 reed 30 procent met een standaard DAB+-autoradio de garage uit, en ook bij bedrijfswagens is het volgens autofederatie Febiac een populaire optie. “Veel fabrikanten zijn momenteel al aan het voorsorteren met het oog op die regelgeving”, zegt Jacqueline Bierhorst, woordvoerder van samenwerkingsorgaan Digital Radio Vlaanderen.

Hoge vlucht?

Betekent de Europese maatregel eindelijk een wissel van de macht in het etherlandschap? Het Vlaamse mediadecreet schrijft voor dat als het digitale aandeel 50 procent bereikt, de Vlaamse regering een datum moet vastleggen voor het afschakelen van de FM-band. In Noorwegen is die FM-band al in 2017 naar de schroothoop verwezen.

Uit de Ipsos-bevraging die samen met de DAB+-campagne werd verspreid, bleek alvast dat het zo’n vaart nog niet loopt. Amper 3 procent van de Vlamingen luistert naar een digitale DAB+-radio, terwijl vier keer meer mensen luisteren naar internetradio. Drie kwart van de bevraagden kende DAB+ niet eens. De conclusie die daar door velen aan gekoppeld werd: DAB+ is afgegaan als een gieter.

Niet alleen internetradio is een grote concurrent, ook streamingplatformen als Spotify bedreigen het zakenmodel van de Vlaamse zenders.Beeld ANP XTRA

Via de smartphone is het aanbod via internetradio niet gewoon ‘breder dan FM’, maar bijna onbeperkt. “Data kost wel nog steeds geld”, geeft VRT-radiomanager Els Van de Sijpe aan dat het gratis DAB+-aanbod in de wagen kan doorwegen. “Vandaag moeten mensen echter nog vaak bijbetalen voor zo’n ontvanger. Eens het standaard wordt, verwachten we eindelijk die hoge vlucht.”

Dat de consument er niet echt naar hunkert, is volgens Bierhorst omdat de Belg eigenlijk een verwend radionest is. “België heeft in feite al een prachtig en breed FM-net.” Zo had Noorwegen slechts 3 nationale zenders op de FM-band, nu zijn dat er meer dan 30 via DAB+. In België is de kloof veel kleiner, 14 tegenover 25, en dus minder aantrekkelijk om te overbruggen. “Het is trouwens niet zo dat de consument de overgang van analoog naar digitaal hóeft te maken. De optie zou er gewoon moeten zijn”, zegt Bierhorst.

Hoge vlucht?
Beeld BELGA

Propere technologie

Als die optie er is, schakelen mensen dan ook effectief over op DAB+? “Daar zijn nog geen cijfers over, maar nu ik het zelf heb, merk ik het gemak”, spreekt Van de Sijpe uit eigen ervaring. “Je hoeft niet meer te zitten scrollen door de frequenties, en ook visueel is het verrijkt.” Zenders sturen bijvoorbeeld meer data door over de playlist, en geven zelfs de presentator of het verkeer mee op het scherm. “We kunnen dankzij DAB+ ook de unieke Joe-ochtendshow met Sven en Anke combineren met meer muziekstijlen op maat van onze luisteraars, zegt An Caers, directeur radio bij Medialaan – de Persgroep Publishing.

‘Dankzij DAB+ kunnen we shows combineren met meer muziekstijlen op maat van onze luisteraars’
An Caers, Medialaan - de Persgroep Publishing

Toch lijken het vooral de zenders die naar DAB+ lonken, niet de consument. Al heeft Van de Sijpe nog een laatste argument in tijden van klimaatmarsen: “DAB+ is een properdere technologie. De signalen kosten minder energie dan FM-golven.”