Verontrustend: 9 op 10 Belgen liggen niet wakker van soa’s

Negen op de tien Belgen maken zich geen zorgen over seksueel overdraagbare aandoeningen en denken geen risico te lopen om met een soa besmet te geraken. Dat blijkt uit een enquête waarvan de resultaten maandag werden voorgesteld. “Alarmerende cijfers”, zeggen initiatiefnemers Sensoa (Vlaams expertisecentrum voor seksuele gezondheid), haar Franstalige tegenhanger Plate-Forme Prévention Sida, en Durex. Daarom organiseren ze in november een Maand van de Preventie, “om de kloof tussen perceptie en werkelijkheid van soa’s en hiv/aids te dichten”.

Onderzoeksbureau Ipsos peilde met de online enquête naar de perceptie en kennis over soa’s bij 1.086 landgenoten tussen 16 en 70 jaar. Het onderzoek toonde ook aan dat, hoewel de helft van de Belgen denkt goed geïnformeerd te zijn over soa’s, de kennis toch vrij beperkt blijft. Zo heeft een vierde van de respondenten geen idee hoe soa’s worden overgedragen, weet een derde niet dat je besmet kunt raken via onbeschermde seks en weet 65 procent niet dat ook orale seks risico’s op besmetting met zich meebrengt.

“Je kunt je niet voorstellen welke vragen wij soms voorgeschoteld krijgen”, zegt Thierry Martin, directeur bij Plate-Forme Prévention Sida. “Vorige week nog vroeg iemand ons of je besmet kunt raken als je met iemand een suikerspin deelt. Het is soms hallucinant.”

“We zijn ons ervan bewust dat er heel wat ruimte is voor verbetering in de kennis over soa’s en hiv. Het aantal soa-gevallen in ons land blijft stijgen terwijl dit perfect vermeden kan worden”, zegt Sensoa-directeur Chris Lambrechts.

In november organiseren Sensoa, Plate-Forme Prévention Sida en Durex daarom de Maand van de Preventie, om het publiek beter te informeren over de risico’s van soa’s. Zo zullen er brochures worden uitgedeeld bij 500 apotheken verspreid over het land en worden condooms en rode linten (symbool van de strijd tegen hiv/aids, nvdr) verdeeld in de belangrijkste treinstations. Daarnaast komt er een grootschalige Facebookcampagne met informatiefimpjes, om jongeren te informeren over het gebruik van condooms. De campagne sluit af op 1 december, Wereldaidsdag.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer