Zware hinder in heel Limburg door staking chauffeurs De Lijn

Bussen van De Lijn op de stelplaats van Kinrooi © rr

De chauffeurs van De Lijn in Limburg leggen maandag massaal het werk neer omwille van de te hoge werkdruk en het personeelstekort. ‘We schatten in dat zeker 80 procent van de bussen niet rijdt’, klinkt het bij de openbaarvervoersmaatschappij.

pvm

De staking van de chauffeurs zorgt maandag voor zware hinder in de hele provincie. De vervoersmaatschappij zal op haar website lijsten plaatsen met de gevolgen van de staking voor de reizigers. ‘Er zijn bussen die rijden, maar dat is toch eerder miniem. Zowel stads- en streeklijnen als belbussen zijn zwaar getroffen. Reizigers zoeken dus best alternatieven’, zegt woordvoerster Inge Debruyne.

Voorlopig is er geen zicht op het reële aantal chauffeurs dat maandag het werk neergelegd heeft. Vakbond ACV meldde eerder dat ruim 200 chauffeurs in het noorden van Limburg mee staken. De actie wordt ook gesteund door het gemeenschappelijk vakbondsfront. Maandagmorgen zit de directie opnieuw samen met de vakbonden. ‘De directie van De Lijn betreurt de actie, zeker gezien de gesprekken al vergevorderd waren’, stelt Debruyne.

Er wordt maandag gestaakt in drie stelplaatsen van De Lijn - in Winterslag, Kinrooi en Lanaken - maar ook bij privébedrijven die voor De Lijn rijden. Volgens vakbondsman Steven Steyaert hebben ook alle chauffeurs die voor de pachters rijden het werk neergelegd. 'De chauffers hebben de afgelopen dagen de klik gemaakt: ze beseffen dat ze hetzelfde loon krijgen als hun collega's die voor De Lijn werken, maar wel al het vuile werk moeten opknappen', zegt Steyaert. 'Het is bij mijn weten de eerste keer dat ook bij de onderaannemers het werk zo algemeen wordt neergelegd. We hebben afgelopen weekend veel contact gehad met de mensen, en zij zeggen ons dat het genoeg is. Ze willen dat De Lijn met hen rekening houdt.'

Nieuwe dienstregeling

Volgens de vakbonden laat de nieuwe dienstregeling veel te weinig ruimte voor rust. Er is nog wel overleg geweest tussen de directie van De Lijn en de chauffeurs. 'Maar bij dat overleg was het personeel van de pachters niet betrokken', zegt Steyaert. 'Daarover hebben we heel boze reacties gekregen. De problemen die aangekaart worden, zoals de hoge flexibiliteit die De Lijn vraagt, treffen deze chauffeurs nog meer.'

Geert Witterzeel van ACV verwees vrijdag al naar de nieuwe dienstregeling als reden voor de sociale onrust. 'De chauffeurs moeten heel de tijd op en af rijden', zegt de vakbondsman. 'We hebben geprobeerd een oplossing te zoeken, maar die werd niet gevonden. De chauffeurs leggen nu het werk neer, en ik kan ze geen ongelijk geven.'