Brommobiel met vier meisjes botst frontaal op SUV: twee meisjes overleden

De plaats van het ongeval.© jvi

Het ongeval gebeurde op de Waterloosesteenweg (links), archiefbeeld van een Aixam (rechts). © rr

© jvi

thumbnail: De plaats van het ongeval.
thumbnail: Het ongeval gebeurde op de Waterloosesteenweg (links), archiefbeeld van een Aixam (rechts).
thumbnail:

Bij een zwaar verkeersongeval in Sint-Genesius Rode zijn in de nacht van vrijdag op zaterdag twee meisjes om het leven gekomen. Twee andere meisjes raakten zwaargewond.

jvi, rrln

De vier meisjes zaten in een Aixam, een elektrische brommobiel waar je vanaf 16 jaar in mag rijden. Rond 01.15 uur botsten zij met het wagentje frontaal op een SUV ter hoogte van de kruising met de Lindenlaan.

De 18-jarige bestuurster uit Lasne draaide volgens een getuige plots naar links om de Lindenlaan in te rijden, waardoor een Volvo die uit de tegenovergestelde richting kwam en bestuurd werd door een 61-jarige man uit Waterloo, frontaal op de Aixam inreed. De voertuigen zijn enkele meters verder tot stilstand gekomen.

De passagier vooraan, een 15-jarig meisje uit Lasne, overleed ter plaatse. De bestuurster werd in kritieke toestand naar het ziekenhuis gebracht. Daar overleed ze aan haar verwondingen.

Hoewel het voertuig maar voorzien is voor twee personen, zaten er in de koffer nog twee meisjes van 16 jaar uit Sint-Genesius-Rode en Lasne. Zij werden zwaargewond naar het ziekenhuis gebracht maar zijn niet in levensgevaar. De man in de Volvo was lichtgewond.

Het parket stelde een autodeskundige, wetsarts en het labo aan om de nodige vaststellingen te doen. Beide voertuigen werden gerechtelijk getakeld voor verder onderzoek, maar voorlopig wijst alles erop dat de Aixam onverwacht naar links draaide en de Volvo het voertuig niet meer kon ontwijken.

Het parket wijst er ook op dat een brommobiel maar voorzien is voor twee personen terwijl er vier inzittenden waren.

Een brommobiel is eigenlijk een uitgebouwde bromfiets op vier wielen – maximale snelheid 45 km per uur – die zich toch tussen het gewone autoverkeer beweegt. Oudere bestuurders hoeven zelfs geen rijbewijs te hebben. Voor jongere bestuurders volstaat een rijbewijs A3, zoals voor een bromfiets.

'Geen gevaar voor anderen, wel voor zichzelf'

Drie jaar geleden onderzocht veiligheidsinstitiuut Vias al eens de aanwezigheid van brommobielen op onze wegen. 'Ze vormen niet zozeer een gevaar op de weg voor anderen, maar wel voor zichzelf', zo luidde de conclusie toen. 'De bouw en het lichte koetswerk van de brommobiel verhogen de kwetsbaarheid van de inzittenden.'

Een van de grote risico’s is de gelijkenis met echte auto’s. ‘Vanop een afstand zijn ze niet te onderscheiden, wat andere bestuurders kan misleiden’, stelde Vias toen.

Vias: ‘Brommobiel is gevaarlijker voor inzittenden dan voor andere weggebruikers’

Archiefbeeld van een lichter en minder dramatisch ongeval met een brommobiel in 2014. © vmd

Het veiligheidsinstituut Vias heeft eerder al duidelijk gesteld dat brommobielen vooral voor de gebruikers zelf een gevaar kunnen vormen. Pleiten tegen de kleine autootjes doet Vias niet.

Over de precieze omstandigheden van het dodelijk ongeval met een brommobiel in Sint-Genesius-Rode is nog niet alles bekend. Maar dat een kleine brommobiel bij een botsing kansloos is tegen een SUV, hoeft geen betoog.

Daarom heeft het Veiligheidsinstituut Vias in het verleden al gewaarschuwd voor dit vervoermiddel. ‘Brommobielen vormen niet zozeer een gevaar op de weg voor anderen, maar wel voor zichzelf’, zo luidde de conclusie drie jaar geleden. ‘De bouw en het lichte koetswerk van de brommobiel verhogen de kwetsbaarheid van de inzittenden.’

Stef Willems van Vias staat nog altijd achter die visie. ‘Een constructeur die brommobielen op de markt brengt, moet natuurlijk ook aan veiligheidsvoorwaarden voldoen, maar die zijn anders dan voor gewone wagen. Precies daarom mogen die brommobielen ook niet rijden op autosnelwegen.’

Pleiten om de brommobielen helemaal van de weg te halen, doet Vias geenszins. ‘Hoe erg dit ongeval ook is, we moeten alles in perspectief plaatsen. In 2017 gebeurden er amper 34 ongevallen met deze kleine wagens. Bij ongevallen tussen 2014 en 2017 (2017 nog niet meegerekend) vielen er 164 gewonden en 3 doden - steevast de chauffeur.’

Het aantal ongevallen, hoe erg ook, is dus heel miniem. De brommobiel meteen verbieden zou heel wat mensen, senioren vooral, hun laatste kans op mobiliteit ontzeggen en dat wil Vias geenszins doen.

Voor de brommobiel is enkel een rijbewijs A3 nodig, waarmee je ook een bromfiets mag besturen. Wie voor 1961 geboren is, hoeft zelfs helemaal geen rijbewijs te hebben. Ook daar vraagt Vias niet om een aanpassing;

Wat natuurlijk wel belangrijk is, is een oordeelkundig gebruik van een brommobiel. Vandaar ook de waarschuwing: de gebruikers moeten zich goed bewust zijn van hun kwetsbaarheid. Zeker op wegen waar zeventig mag worden gereden, kunnen andere chauffeurs verrast worden door de ‘traagheid’ van de andere weggebruiker die ze aanvankelijk beschouwd hadden als een gewone, andere auto.

Een derde van de ongevallen met brommobielen gebeurt trouwens op wegen waar 70 km/u de maximum toegelaten snelheid is.

Ook volgens Vlaams minister van verkeer Ben Weyts (N-VA) is er geen reden om de regelgeving rond brommobielen te verstrengen. Hij wijst erop dat bij dit ongeval de verkeersregels niet zijn nageleefd. Zo zaten er in de brommobiel vier personen terwijl de 'wagen' slechts plaats biedt aan twee inzittenden.