Verwachtingen voor 5G zijn bijzonder hoog gespannen

Zowel adverteerders als consumenten tonen een grote interesse in het gebruik van mobiele technologieën van de vijfde generatie (5G). Dat zegt een onderzoek door het Amerikaanse telecommunicatie-bedrijf Verizon, gebaseerd op een enquête bij bijna driehonderd adverteerders en nagenoeg achttienhonderd consumenten.

“Door de jaren heen zijn de mobiele technologie en datatrafieken steeds sneller en geavanceerder geworden,” zegt Verizon. “Eerst creëerde de mobiele technologie van de derde generatie (3G) veel nieuwe mogelijkheden. De vierde generatie (4G) leidde echter nog tot een veel bredere waaier van opportuniteiten. Nu vindt 5G zijn weg naar de markt. Ook hier blijken de verwachtingen bijzonder hoog gespannen.”

Betere klantervaring

De onderzoekers stelden vast dat 49 procent van de adverteerders van mening zijn dat 5G een betere klantervaring zal bieden. Ook ziet 47 procent de technologie als een kans om nieuwe of aanvullende creatieve opportuniteiten te gebruiken.

Volgens 46 procent zal het platform hen tevens toelaten de consument in realtime op een specifieke locatie te benaderen. Daarnaast verwacht 43 procent een betere toegang tot gegevens van hoge kwaliteit te zullen krijgen.

Verizon

Het rapport toont verder dat zeven op tien consumenten al van 5G hebben gehoord. Respondenten tussen achttien en vierendertig jaar bleken het meest vertrouwd met de technologie. In deze groep geeft 23 procent aan bijzonder goed op de hoogte te zijn van de eigenschappen van de 5G-omgeving.

De consumenten toonden zich het meest enthousiast over het vooruitzicht op een snellere overdracht van gegevens beroep te kunnen doen (72 procent). Veel consumenten streamen op hun smartphones dagelijks online video’s.

“Het is dan ook niet verbazend dat vele gebruikers een grote interesse tonen om video in hoge definitie te kunnen streamen (57 percent),” zeggen de onderzoekers. “Een groot aantal respondenten wijst ook op de constante toegang tot videostreaming (54 procent).”

Transformatief

De helft van de consumenten getuigde bovendien enthousiast te zijn over een betere en snellere connectiviteit voor wearables. Geavanceerde technologieën zoals kunstmatige intelligentie (AI) en augmented reality (AR) kunnen volgens de respondenten eveneens van 5G profiteren.

De consumenten zijn dan ook massaal van mening dat 5G belangrijke toepassingen van augmented reality zal toelaten. Datzelfde verwacht 80 procent ook voor artificiële intelligentie.

Volgens Hans Vestberg, chief executive van Verizon, heeft 5G de potentie om een van de meest transformatieve technologieën in vele jaren te worden. “Deze ontwikkelingen zullen uiteraard tot heel wat innovaties leiden,” voorspelt hij.

Meer