Direct naar artikelinhoud
Smartphones

Samsung volgt ‘riskante strategie’ met peperdure telefoons

De nieuwe Samsung Galaxy Fold.Beeld Samsung

Met smartphones van ver boven de 1.000 euro volgt Samsung de prijzen van concurrent Apple vrijwel op de voet. Het is de vraag of dat zo slim is. De verkoopcijfers van Apple dalen en aan de onderkant van de markt komen de Chinese telefoonmakers keihard op. 

1.599 euro. Geen euro minder moeten we betalen voor de gloednieuwe Samsung Galaxy S10+, die woensdagavond werd gepresenteerd. Natuurlijk, het is de duurste uitvoering – volgepropt met een werkgeheugen en opslagcapaciteit waar een gemiddelde desktopcomputer jaloers op is – van een toestel dat sowieso al het beste heeft te bieden op smartphonegebied. Een vlot reagerende vingerafdrukscanner die onder het oppervlak van het scherm is verstopt, verschillende camera’s aan voor- en achterkant en een gigantisch oled-scherm dat bijna het hele toestel beslaat: het is er allemaal. Maar dan die prijs. 

Meteen na de presentatie zijn er al de nodige opgetrokken wenkbrauwen. Nog maar kort geleden werd de psychologische grens van 1.000 euro voor een smartphone gepasseerd en nu al zitten Samsung en Apple daar ver overheen. Ron Smeets, analist van het Nederlandse marktonderzoeksbureau Telecompaper, constateert dat Samsung al een tijdje concurrent Apple volgt in zijn prijsstelling. Zo is de goedkoopste S10e met een prijs van 750 euro vergelijkbaar met de iPhone XR en is de duurste Galaxy maar een fractie goedkoper dan de duurste iPhone, de XS Max van 1.659 euro. Niemand durft te zeggen of hiermee het plafond is bereikt. Wie naar de stijgingen van de afgelopen jaren kijkt, komt vermoedelijk tot de conclusie van niet.  

Smeets noemt het wel een “riskante en verbazingwekkende strategie”. “De verkoopcijfers van de iPhone zitten al een tijdje in een neerwaartse spiraal. Het geeft aan dat de consument de prijzen simpelweg te hoog vindt. Het is raar dat Samsung er toch in mee blijft gaan.”

Ook recente marktcijfers van onderzoeksbureau Gartner illustreren deze trend. Terwijl Samsung en Apple het moeilijk hebben, is Huawei duidelijk in opkomst. De Chinezen maken kwalitatief hoogstaande toestellen, maar wel een stuk betaalbaarder dan die van Samsung en Apple. Volgens Gartner heeft Samsung nu 17 procent van de markt in handen, Apple 16 procent en Huawei 15 procent, een groei van maar liefst 4 procentpunt ten opzichte van een jaar eerder. 

Galaxy S10+.Beeld Samsung

Premiummerk

Waar Samsung zich volgens Smeets als duur premiummerk positioneert en zo de concurrentie met Apple probeert aan te gaan, wordt het van onderaf bedreigd. Niet alleen door Huawei, maar ook door andere Chinese fabrikanten als Xiaomi en Oppo. “Voorts maken ook Motorola en Nokia voor een 500-tal euro prima smartphones.” Samsung haalt overigens het merendeel van zijn omzet uit telefoons die maximaal 500 euro kosten, zegt Smeets, maar hier zit veel minder marge op dan op de dure Galaxy S-toestellen.

Tegelijk met de dure S10 presenteerde Samsung overigens ook de Galaxy Fold, een telefoon die doormidden kan worden gevouwen. In de VS is die nog een stuk duurder dan de S10: tegen de 2.000 dollar (1.765 euro). Hier bij ons zal naar verwachting ook zo’n bedrag moeten worden neergelegd. Maar deze prijs is beter te verklaren, vindt Smeets: “Dit is écht een nieuwe categorie. En bovendien is zo’n scherm heel duur om te ontwikkelen.’

De vouwtelefoon is puur voor de early adopters, voorspelt de analist: “Ze gaan hier geen grote aantallen van verkopen.” Samsung spreekt zelf ook over een compleet nieuwe categorie apparaten: een telefoon en tablet in één. Ook hier ligt Huawei op de loer. Naar verwachting presenteren de Chinezen al over een paar dagen een eigen variant, waarvan de prijs vermoedelijk ruim onder die van de Fold gaat liggen.

Galaxy FoldBeeld Samsung