Direct naar artikelinhoud
YouTube

Bedrijven halen advertenties van YouTube na pedofiliecontroverse

Op YouTube kunnen pedofielen met elkaar in contact komen via de commentsecties van bepaalde filmpjes.Beeld Photo News

Grote bedrijven als Disney en Nestlé hebben hun reclame op YouTube even op pauze gezet. Onlangs is aan het licht gekomen dat pedofielen het socialemediaplatform gebruiken om met elkaar in contact  te komen.

Disney, Nestlé en andere grote bedrijven willen op YouTube geen reclame meer maken. Ook Epic Games en de Duitse voedselfabrikant Dr. Oetker houden hun handen er volgens het persagentschap Bloomberg liever van af, omdat er deze week ophef is  ontstaan rond het socialemediaplatform.  

Op YouTube worden onder meer video’s met jonge meisjes verspreid, zo heeft de blogger Matt Watson aangetoond. Hoewel de filmpjes niet meteen pornografisch zijn – de meisjes zijn bijvoorbeeld aan het turnen – ligt er wel een duidelijk probleem bij hoe gebruikers zich gedragen in de commentaren onder de filmpjes. 

Die video’s op YouTube zorgen er volgens Watson nog voor dat pedofielen elkaar online kunnen vinden. En via de commentaren kunnen pedofielen ook links naar elkaar doorspelen met echte kinderporno. Omdat bij de video’s ook advertenties worden getoond, trekken bedrijven dus nu hun reclame van YouTube terug. 

Grijze zone

Hoewel YouTube richtlijnen heeft om dergelijke praktijken tegen te gaan, kunnen gebruikers volgens technologiewebsite The Verge voortdoen zonder dat hun profiel wordt ontmanteld. Zelfs al worden de video's wel verwijderd. “Omdat er met de filmpjes an sich niets mis is, gebeurt dit allemaal in een grijze zone”, zegt Nel Broothaerts, woordvoerder van Child Focus. “De gebruikers die ze plaatsen doen ook niets illegaal.”

Om dit fenomeen tegen te gaan is het volgens Broothaerts belangrijk om onder meer in te zetten op preventie. Ouders kunnen zo beter een oogje in het zeil houden als hun kinderen iets online zetten. “Zet de filmpjes bijvoorbeeld in privémodus”, zegt Broothaerts. “En maak samen met je kind een kanaal aan, zodat je het mee kan beheren.”