Direct naar artikelinhoud
Pesten

7 op 10 minderjarigen vernederd of gediscrimineerd op school

Ook daders en slachtoffers van cyberpesten werden in kaart gebracht.Beeld ANP XTRA

Bijna 7 op de 10 kinderen geven aan dat ze het afgelopen jaar minstens één keer zijn vernederd of gediscrimineerd op school. De helft van de kinderen en jongeren geeft aan dat dit ook gebeurt in hun gezin. Dat blijkt uit een onderzoek van de UC Leuven-Limburg (UCLL) in opdracht van de Vlaamse regering. 

Onderzoekers vroegen 1.713 kinderen en jongeren naar hun ervaringen op het vlak van pesten en geweld zowel online, op school, thuis als in de vrije tijd. Uit de resultaten blijkt dat kinderen en jongeren vaak geconfronteerd worden met pesten en geweld.

“Bijna 7 op de 10 minderjarigen geven aan dat zij het voorbije jaar minstens één keer vernederd of gediscrimineerd werden op school”, zegt onderzoekscoördinator Anne Groenen van de hogeschool UCLL.

Geïntegreerde aanpak

De onderzoekers vragen een geïntegreerde aanpak. De Vlaamse regering wil inspelen op die vraag. Hulplijn 1712 moet een centrale rol vervullen bij jongeren die vragen of klachten hebben, of het nu gaat om pesten, geweld of misbruik.

De Vlaamse regering wil die hulplijn nog kindvriendelijker maken. Daarom komt er in de krokusvakantie een campagne die zich richt op kinderen tot 12 jaar , in samenwerking met Ketnetgezichten, .

Cybergeweld

Het UCLL-onderzoek bracht ook voor het eerst in kaart in welke mate Vlaamse kinderen en jongeren tussen 10 en 18 jaar worden geconfronteerd met cybergeweld. 54 procent van de kinderen geeft aan dat ze de afgelopen zes maanden slachtoffer zijn geweest van cyberpesten. Dat gaat van online scheldpartijen (37 procent) tot roddelen (30 procent) en leugens verspreiden (24 procent).

Ongeveer 1 op 10 (11,7 procent) werd online bedreigd. Meisjes (59 procent) zijn vaker slachtoffer van cyberpesten. Naast slachtoffer zijn jongeren ook vaak dader. Ruim 60 procent van de kinderen die rapporteren slachtoffer te zijn, waren het afgelopen jaar zelf op één of andere manier cyberpester.

De onderzoekers van de UCLL maakten een ‘Roadmap Cyberpesten’, die leerkrachten kunnen gebruiken. Onderzoekster Sara Van Haeken: “Hierin verhelderen we de mogelijke dynamieken die spelen in een cyberpestsituatie. We geven ook inspirerende voorbeelden over hoe je met deze dynamieken aan de slag kan.”