De Lijn zoekt bijna 500 extra chauffeurs (maar vindt die amper)

De Lijn zoekt dit jaar nog bijna 500 nieuwe chauffeurs. Vooral rond Brussel heeft de openbaarvervoermaatschappij het lastig om nieuwe busbestuurders te vinden. Een kwestie van concurrentie, zegt Astrid Hulhoven van De Lijn: “De MIVB zoekt ook altijd kandidaten en  ook de luchthaven zoekt voortdurend beroepschauffeurs. Zij vissen dus in dezelfde vijver.”

Nieuwe bus- en tramchauffeurs vinden, het blijft lastig voor De Lijn. Dat schrijft De Standaard vandaag op basis van cijfers die Vlaams Parlementslid Orry Van de Wauwer (CD&V) opvroeg bij Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). Uit die cijfers blijkt dat ruim een derde van de vacatures voor chauffeurs vorig jaar niet werd ingevuld.

Ook dit jaar is het lastig om de broodnodige chauffeurs te vinden, bevestigt Astrid Hulhoven van De Lijn. Hulhoven schat dat De Lijn dit jaar 573 nieuwe chauffeurs nodig heeft. Daarvan zijn er intussen ruim 100 gevonden: 60 nieuwe chauffeurs zijn al aan de slag gegaan en 41 anderen hebben al een contract ondertekend om dit jaar nog achter het stuur van een lijnbus plaats te nemen.

Knelpuntberoep

Resten er nog 472 vacatures die ingevuld moeten geraken. “We hopen dat we al die chauffeurs nog zullen vinden”, zegt Astrid Hulhoven. "Maar het wordt waarschijnlijk moeilijk”, moet ze erkennen. “Om de eenvoudige reden dat beroepschauffeur een knelpuntberoep is, waar we moeilijk kandidaten voor vinden.”

Vooral in Vlaams-Brabant blijkt de zoektocht naar nieuwe chauffeurs moeilijk te zijn. Daar raken zo’n 50 vacatures niet ingevuld. “Het is een kwestie van concurrentie”, legt Astrid Hulhoven uit. “In Brussel zoekt de MIVB ook altijd kandidaten, en ook de luchthaven zoekt voortdurend beroepschauffeurs. Zij vissen dus in dezelfde vijver.”

Bijkomend probleem voor De Lijn in Brussel is de taalbarrière: chauffeurs die voor de Vlaamse openbaarvervoermaatschappij rijden, moeten Nederlands kunnen, maar die zijn in Brussel niet dik gezaaid. “We hebben vaak valabele kandidaten die het Nederlands niet machtig genoeg zijn”, aldus Hulhoven.

Los daarvan is het niet gemakkelijk om chauffeurs te vinden, omdat het een zwaar beroep is, waar maar moeilijk kandidaten voor te vinden zijn. Niet alleen door de onregelmatige werktijden, maar ook door de werkdruk die mede veroorzaakt wordt door de vaak krappe bezetting. Getuige daarvan: de staking bij De Lijn in Vlaams-Brabant vorige week.

Meest gelezen