"Mateo blijft een kind dat bij alles vragen stelt"

"Listen, Linda, listen", "Then youā€™re not listening to me!", "Lik it" -een kinderlijke verbastering van "Look at me"- en "Listen honey". Vijf jaar geleden ontspon zich in het Amerikaanse gezin Beltran uit San Jose, in de Amerikaanse staat CaliforniĆ«, een hevige discussie tussen moeder Linda en haar toen 3-jarige zoontje Mateo, maar dat op een zodanig hilarische manier dat de beelden ervan onmiddellijk viraal gingen. De discussie ging over het al dan niet eten van cupcakes voor een maaltijd. Het spitante jongentje had daar alvast geen probleem mee en dat maakte het moeder Linda erg moeilijk om hem van haar gelijk te overtuigen.

Niet alleen de overtuigingskracht en kordaatheid van Mateo vielen op, ook het feit dat hij zijn moeder met haar voornaam suste. Dat had volgens Linda zo zijn reden: "Tijdens een gezinsuitstapje kregen we te maken met een jongen die zijn ouders kwijt was. Maar hij kon ons de namen van zijn ouders niet zeggen. Afschuwelijk, en toen we hem bij de parkwachters afzetten, realiseerden we ons dat ook onze kinderen onze namen niet kenden. Wij waren enkel mama en papa." (Uberconference Blog, maart 2014)

"We wilden vanaf dat moment dat ze onze namen kenden en hebben hen die snel leren gebruiken. Het geeft Mateo nu een gevoel van macht. Doorgaans zijn we mama en papa, maar als hij serieus wil zijn en als hij onze aandacht wil trekken, dan is het snel Linda en Kenneth."

Diverse nieuwmedia spraken alvast van een van de belangrijkste 'rechtbank-optredens' ooit. En dus kon bijvoorbeeld Ellen DeGeneres het niet nalaten zoā€™n populair iemand in haar praatprogramma uit te nodigen. Ietwat bedeesd ontving Mateo daar niet alleen een aantal kleurrijke cupcakes ("Het minste dat we toch kunnen doen na zoā€™n lange vlucht met het vliegtuig"), maar mocht moeder Linda ook een bon voor een wellness-weekend en een cheque van 10.000 dollar in ontvangst nemen.

De ouders pikten in op het succes, met een eigen website en de verkoop van T-shirts waarop de woorden van de jongen geprint waren (zie foto hierbeneden). De opbrengsten gingen naar een fonds om de toekomstige schoolkosten van Mateo te betalen. Ook werd gestart met een vrij succesvol YouTubekanaal, waar ook nu nog filmpjes van het gezin gepubliceerd worden. Het aantal abonnees daar steeg intussen tot meer dan 120.000.Ā 

Moeder Linda: "Mijn zoon is helemaal niet anders dan andere opgroeiende kinderen. Ook al is het niet altijd even leuk om zo bekend te zijn, omdat er altijd wel mensen opduiken die een foto van hem en zijn jongere broertje willen nemen. Het is moeilijk hen te leren niet altijd op die vragen van vreemden in te gaan, want natuurlijk heeft niet iedere vreemde goede bedoelingen." (Yahoo Parenting, maart 2015)

"Mateo blijft een kind dat bij alles vragen stelt en altijd bereid is een nieuw avontuur te beleven", besloot ze alvast. Ze wil haar kinderen dan ook een zo normaal mogelijke opvoeding geven, ondanks het (tijdelijke) virale succes van 5 jaar geleden. (Hierbeneden kunt u Mateo, intussen 8, op een recente foto zien, helemaal rechts)

Het originele filmpje , dat op 19 februari 2014 op YouTube gepubliceerd werd, bereikte intussen bijna 16 miljoen mensen. Maar dat cijfer mag meermaals vermenigvuldigd worden, rekening houdend met andere accounts die het daar aanboden. Geniet nogmaals van de aanhoudende overtuigingskracht van de in 2014 3-jarige kleuter:

Meest gelezen