Direct naar artikelinhoud
Mode

Afscheid van Karl Lagerfeld in woord en beeld

Geflankeerd door onder anderen Claudia Schiffer en Helena Christensen tijdens het lente/zomer-defilé van Chanel in 1995. Beeld Photo News

Afgelopen dinsdag overleed mode-icoon Karl Lagerfeld. Een ode aan de man die de controverse nooit uit de weg ging.

Karl Lagerfeld, de ontwerper die de erfenis van Coco Chanel vanaf begin jaren 80 de moderniteit inloodste, werd 85. Of misschien een paar jaar ouder. Want zijn leeftijd, daar deed hij graag geheimzinnig over. Je bent een diva of je bent het niet.

Het belang van de man met de paardenstaart, de hoge witte hemdskraag en de eeuwige zonnebril kan nauwelijks overschat worden. Zijn werk voor Chanel – waar hij een levenslang contract had, een unicum in de modewereld – maakte hem tot een mode-icoon. Maar hij was veel méér dan monsieur Chanel. Hij begon zijn carrière mid jaren 50 als assistent van Pierre Balmain, waarna hij bij Jean Patou en Chloé aan de slag ging. Later werd hij bij dat laatste huis ook creatief directeur.

De couturier en zijn modellen op de Parijse Esplanade du Trocadero in 1972, toen hij nog voor Chloé werkte.Beeld Hollandse Hoogte / Sueddeutsche Zeitung Photo

Sinds 1965 was hij in dienst van het Italiaanse Fendi, waar hij het beroemde logo met de dubbele F ontwierp, net zoals hij voor Chanel later het logo met de dubbele C zou creëren. Hij had een collectie onder zijn eigen naam, tekende een lijn voor H&M, publiceerde fotoboeken, deed shoots voor internationale modemagazines en fotografeerde eigenhandig de Chanel-lookbooks. Ja, Lagerfeld was een workaholic. Toen ik hem jaren geleden interviewde en vroeg hoe hij zich na het werk ontspande, werd hij een beetje kregelig. “Ik ben altijd met mijn werk bezig, elk uur van de dag”, was zijn antwoord. “Mijn werk is mijn leven.”

Karl Lagerfeld poseert in zijn studio aan de rue de Lille in Parijs, november 2008. Beeld Dessons Eric/JDD/ABACA

De man creëerde graag zijn eigen mythes. Hij was de zoon van een lingerieverkoopster en een handelaar in melk, maar aan journalisten vertelde hij steevast dat hij van adellijke afkomst was. Lagerfeld trok zich dan ook niets aan van wat de goegemeente dacht. Hij schoffeerde ­celebrity’s omdat ze naar zijn mening te dik waren – Adèle was er niet goed van.

Tijdens ons gesprek vertelde hij dat hij voor Choupette, zijn kat met een eigen Instagram-account, peperdure speeltjes van nertsbont had gemaakt. Hij kwam ermee weg omdat hij over een natuurlijke charme beschikte. Een kwajongen in het lichaam van een oude, slanke man. Een man die veertig kilo afviel omdat hij per se in de superstrakke pakken van Dior Homme wou passen. Waarna hij prompt een boek uitbracht waarin hij zijn dieetmethode ontrafelde. Want ook dat was Lagerfeld: een man met een ongelooflijk talent voor zelf­promotie. Die zich telkens weer met de celebrity’s van het moment wist te omringen. En misschien ligt daarin wel zijn grootste verdienste: hij wist als geen ander hoe je mode spraakmakend kon maken. We gaan hem missen. 

De Chanel-raket zorgt voor een enorm spektakel tijdens het winterdefilé in de Grand Palais, maart 2017. Beeld Corbis via Getty Images
Vrolijk Nieuwjaar-foto voor al zijn Instagram-volgers, met ­kat én erfgenaam Choupette, 2 januari 2017.Beeld BELGAIMAGE
De student toont begin jaren 50 een van zijn eerste creaties.Beeld AFP
Ontmoeting met rivaal Yves Saint Laurent.Beeld Roxanne Lowit
Op de catwalk met een van zijn favoriete modellen, Pat Cleveland, in 1978.Beeld Andre Perlstein / Bureau233
In zijn Parijse studio, maart 1987.Beeld AFP
Bij de Chanel-jet op Santa Monica Airport, na het defilé van de cruisecollectie in 2007.Beeld AFP