Consument vindt slechts minderheid bedrijven zinvol

Het publiek zou er niet om geven indien 77 procent van de merken zou verdwijnen. Tegelijkertijd verwacht 76 procent van de consumenten echter dat de merken een positieve bijdrage leveren aan hun levenskwaliteit en welzijn. Dat zegt een rapport van het bureau Havas, gebaseerd op een onderzoek bij ruim 350.000 consumenten in een dertigtal landen.

Uit het onderzoek bleek dat de consument het Amerikaanse technologiebedrijf Google het meest zinvolle merk ter wereld vindt. Google haalde in het rapport een score van 74,6 procent. PayPal staat met een totaal van 73 procent op een tweede plaats. Daarna volgen Mercedes-Benz, WhatsApp, YouTube, Johnson & Johnson, Gillette, BMW, Microsoft en Danone.

Welzijn

“De betekenis van een merk is niet enkel van zijn functionele voordelen afhankelijk,” zeggen de onderzoekers. “Er moet ook gekeken worden naar zijn impact op het persoonlijke en collectieve welzijn van de consument.” Havas moest daarbij ook vaststellen dat niet alle regio’s dezelfde perceptie over betekenisvolle sectoren hebben.

In Noord-Amerika bleek consumptie voor de klant de belangrijkste industrie te vertegenwoordigen, gevolgd door voeding en entertainment. Het West-Europese publiek hecht daarentegen het grootste belang aan retail, gevolgd door elektronica en voeding. In Zuidoost-Azië is er daarbij sprake van transport, gevolgd door media en reizen.

De onderzoekers stellen dat voor de consument ook traditionele merken nog bijzonder betekenisvol blijven. De technologiesector heeft in de top vijf weliswaar vier vertegenwoordigers. In de top dertig kunnen echter vierentwintig traditionele merken worden geïdentificeerd.

“Technologiebedrijven zoals Google, PayPal of Microsoft kunnen op een sterk merk terugvallen, maar ook traditionele bedrijven zoals Mercedes-Benz, Johnson & Johnson en Disney blijven voor de consument bijzonder zinvol,” aldus Havas.

Verwachtingen

Havas merkt verder op dat consumenten niet louter geïnteresseerd zijn in het product of de dienst die het bedrijf biedt. Het onderzoek toont immers dat 55 procent van de consumenten van mening is dat bedrijven voor de creatie van een betere toekomst belangrijker zijn dan overheden.

“Men moet echter vaststellen dat de bedrijven die verwachtingen van het publiek niet altijd invullen,” zegt Maria Garrido, hoofdanalist bij Havas. “Nochtans toont 76 procent van de consumenten zich bereid om als een spreekbuis op te treden van een bedrijf dat ze betekenisvol vinden. Die band is ook bij de aankoopbeslissing in toenemende mate een belangrijke drijfveer.”

“De huidige generatie consumenten eist ook een meer menselijke interactie. Vooral jonge consumenten willen een opportuniteit geboden krijgen om een onderdeel te vormen van de beleving die een merk wil creëren.”

Meer