Google blokkeert meer dan 70 schadelijke advertenties per seconde
Google heeft vorig jaar 2,3 miljard schadelijke advertenties tegengehouden. Dat zijn 6 miljoen advertenties per dag of meer dan zeventig per seconde. Het ging onder meer om 58,8 miljoen reclames met phishing. Kwaadwillenden probeerden zo gebruikersnamen en wachtwoorden van nietsvermoedende mensen in handen te krijgen. Veel van die phishing-advertenties werden geblokkeerd voordat iemand ze ooit te zien kreeg, zegt Google.
Het aantal verwijderde advertenties ligt lager dan in 2017, toen Google wereldwijd meer dan 3,2 miljard advertenties van zijn netwerk verwijderde, maar het zijn er aanzienlijk meer dan in de jaren daarvoor. "De ideale situatie zou nul schadelijke advertenties zijn. Ik weet niet hoeveel 'bad ads' er toch doorheen glippen, of dit het topje van de ijsberg is of niet. Hopelijk zijn we de draak aan het verslaan'', zegt Mark Howe, directeur advertenties van Google in Europa.
Google bestrijdt de schadelijke advertenties door ook achter de makers aan te gaan. Zo zijn 1 miljoen accounts geblokkeerd. Dat is bijna twee keer zo veel als een jaar eerder. Die mensen achter de accounts kunnen helemaal geen advertenties meer plaatsen. Het bedrijf zegt niet hoeveel geld het is misgelopen door de advertenties te weigeren. "Wat het bedrag ook is, het is noodzakelijk om ons bedrijf, de advertentiewereld en het open internet te beschermen. Het zijn de onkosten van zakendoen'', aldus Howe.
Vijf stappen voorblijven
Ook sites en apps worden aangepakt als ze volgens Google verkeerd bezig zijn. Zo kunnen 28 miljoen pagina's en 1,5 miljoen apps geen advertenties via het reclameprogramma van Google meer laten zien. Het gaat onder meer om sites met nepnieuws en om sites met hatelijke inhoud. De makers daarvan lopen zo inkomsten mis.
Google gebruikt automatische intelligentie om verdachte reclames te herkennen. Waar die detectoren op letten en wanneer een reclame opvalt, wil het bedrijf niet zeggen. Howe: "Het is een gevecht en we willen de makers vijf stappen voorblijven. Als we delen hoe we het herkennen, zullen zij een manier vinden om het systeem te misbruiken.''
De makers van de advertenties springen in op de nieuwste trends. Zo gingen veel reclames afgelopen jaar over virtueel geld. Over opkomende trends wil Howe ook niets zeggen: "Ik wou dat ik een glazen bol had. Maar als we daarover iets zeggen, moedigen we meer makers aan om daarop in te springen.''
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Independer
“Het zou goedkoper zijn om de stoep maar één keer open te breken”: waarom telecom in België zoveel duurder is dan elders
-
OpenAI lanceert software die stemmen kan klonen
OpenAI, het bedrijf achter chatbot ChatGPT, heeft vrijdag een tool gelanceerd die moet toelaten dat stemmen via artificiële intelligentie (AI) worden gekloond. Het bedrijf laat wel weten dat de tool met een reeks beperkingen komt die misbruik moet vermijden. -
PREMIUM
NET OPEN. Wilmer (27) opent ‘Wovelty’s gameroom’: “Een game-ervaring voor jong en oud!”
Zoek je nog een leuke activiteit voor je verjaardag? Of wil je met je collega’s een originele teambuildingsactiviteit doen? Dan kan je vanaf nu terecht bij Wovelty’s Gameroom in het hartje van Nijlen. Wilmer Desloovere (27) is gepassioneerd door techniek en de digitale wereld en wilde zijn skills inzetten om een eigen gameroom te openen. “Er was nog niet zoiets als dit in de directe omgeving", zegt hij. Wij mochten aan boord gaan van het ruimteschip.Nijlen -
-
Spaargids.be
Meer spaarrente strikken? Met deze tips loop je je getrouwheidspremie niet mis
-
Lokeraar opgelicht voor 11.180 euro via phishing-mail
-
Update
Bedrijf achter Facebook en Instagram gaat vaker AI-content labelen in plaats van verwijderen
Foto’s, video’s of geluidsopnames op Facebook, Instagram of Threads die met artificiële intelligentie (AI) bewerkt of gemaakt zijn, zullen vanaf mei vaker gelabeld in plaats van verwijderd worden. Meta, de eigenaar van die platformen, past zijn moderatiebeleid aan. -
2
Minder politiek op Instagram of Facebook, tenzij je dat zelf wilt
-
Consument
Aantal gevallen van phishingfraude verdrievoudigd
-
Nieuw virus op Messenger: “Opgelet als je video toegestuurd krijgt”
Gebruikers van Messenger: opgelet. Er circuleert opnieuw een virus op de berichtendienst van Facebook, in de vorm van een filmpje. Wanneer je de video opent, beland je op een malafide website en komen je gegevens in handen van hackers terecht, die het op jouw inlog- en andere gegevens hebben gemunt. -
Jobat
Hoeveel euro gaat er van je loon, indien je rijdt met een bedrijfswagen? “Er bestaat geen echt plafond op het VAA”
Een auto van het werk blijft aan populariteit winnen, zo blijkt uit cijfers van hr-dienstverlener Acerta. Maar wat is de impact van zo’n bedrijfswagen op je loon? En zijn er gevolgen voor je dertiende maand en pensioen? Jobat.be vroeg het aan Karolien Van Herpe, legal experte verloning bij Acerta Consult. -
Proximus lanceert alles-in-één-app
1 reactie
Resterende karakters 500
Log in en reageerdirk claeys