Brexit-‘no deal’? Britten jagen verkoop toiletpapier en pijnstillers 7% hoger

“Wanneer historici hun verhaal zullen doen over de pogingen van Groot-Brittannië om de Europese Unie te verlaten, zal deze week de geschiedenis ingaan als het moment waarop het land eindelijk begreep in welk moeras het was beland”, schrijft The Economist deze week in verband met de Brexit.

“Zelfs in vergelijking met de chaos waarmee we nu al 3 jaar lang worden geconfronteerd, mag nu worden gesteld dat  het land verloren is. […] Welke overeenkomst ook door het Britse Parlement nog wordt goedgekeurd, het moet aan het volk worden voorgelegd voor finaal akkoord”, schrijft het liberale magazine.

Het moeras dus, want de EU verlaten lijkt nu toch iets complexer dan de huur van een woonflat opzeggen.

Toiletpapier, pijnstillers en andere onontbeerlijke spullen…

16 dagen voor Groot-Brittannië de Europese Unie definitief verlaten moet, is er geen Brexit-akkoord. Een ‘no-deal’ blijft tot de mogelijkheden behoren. Het Britse parlement mag donderdagavond dan al tegen zo’n ‘no-deal’ hebben gestemd, een akkoord daarover met de EU is er nog niet.

De Britten bereiden zich op het ergste voor en beginnen zaken te hamsteren. Dat lijkt goed nieuws voor de supermarkten. Die konden voorbije weken een stijging van 7% laten optekenen in de verkoop van essentiële producten. De grootste stijging werd opgemeten in de verkoop van toiletpapier, pijnstillers en andere onontbeerlijke spullen.

Morrisons, na Tesco, Sainsbury’s en Asda de grootste supermarktketen van het Verenigd Koninkrijk, zag zijn winst in februari van dit jaar met 9% toenemen in vergelijking met dezelfde maand een jaar eerder. Ook de omzet ging bijna 3% hoger. De CEO van het bedrijf zegt dat zijn management momenteel alternatieve routes uitstippelt. Die moeten de bevoorrading garanderen mochten de normale leveringen in gevaar komen.

Brexit: Aldi en Lidl zijn de winnaars

Maar het zijn niet de voormelde ketens die meest voordeel halen uit de chaos rond de Brexit. Die eer komt de traditionele discounters Aldi en Lidl toe. sinds de Brexit zien die hun omzet steevast stijgen. In het tweede kwartaal van vorig jaar gingen de verkopen er met meer dan 10% omhoog. Beide ketens hebben ondertussen een marktaandeel van 12% in Groot-Brittannië. Tien jaar geleden lag dat nog rond de 4%.

Meer