De toeristenval: betaal meer voor minder

Restaurants in de buurt van populaire toeristische attracties krijgen steevast lagere kwaliteitsbeoordelingen op gespecialiseerde reviewsites. Dat blijkt uit een studie van de academici Jeanne Dall’Orso, Romain Gauriot en Lionel Page.

De drie analyseerden gegevens over klantentevredenheid in 10 grote Amerikaanse en Europese steden. Het trio nam de reviewsite Yelp als uitgangsbasis. Ze analyseerden 1,6 miljoen reviews, geschreven door 366.000 verschillende gebruikers. In totaal gaat het over reviews van 61.000 horecazaken in 10 verschillende Amerikaanse, Canadese en Europese steden.

De toeristenval

Telkens opnieuw kwamen ze tot dezelfde conclusie. Namelijk hoe meer toeristen zich in een bepaald gebied bewegen, hoe lager de prijs/kwaliteitsverhouding van de restaurants in de buurt. De drie leggen het fenomeen uit aan de hand van het economisch zoekmodel. Die wil dat restaurants die een grote visibiliteit genieten daarom grote aantallen slecht of pover geïnformeerde gasten ontvangen. Ze hebben dus minder behoefte aan kwaliteit of lagere prijzen om klanten te verleiden.

De auteurs illustreren het fenomeen aan de hand van volgende kaart van de “”Ile de Montreal”. In de gelijknamige Canadese stad zijn vele toeristische attracties gelegen. Onder andere het historische stadsgedeelte en de 2 populaire eilanden van de rivier Saint Laurent, met name de Ile Ste Helene en de Ile Notre Dame. 

Op een eerste kaart (3.3) is te zien hoe daar vele zaken met lage beoordeling gesitueerd zijn (gele stipjes).

Op een tweede kaart (3.4) is te zien dat die restaurants zich bevinden in de zone waar ook vele toeristische attracties zijn (groene stippen). Om hun conclusie te onderlijnen introduceren de auteurs het halo-effect. Op die manier onderscheidt men de toeristische stadsdelen (geel – lage reviews) van de minder-toeristische stadsdelen (lichtbruin-betere reviews)

De toeristenval

Toeristen betalen meer voor minder, vooral op de hoek van de straat

De auteurs wijzen ook op het feit dat restaurants die zich op de hoek van 2 straten bevinden en daarom vanuit 2 straten door toeristen gezien en gevonden kunnen worden, gemiddeld nog slechter scoren dan zaken die zich niet op een hoek bevinden.