Direct naar artikelinhoud

Zeg niet ACW maar Beweging.net

Het ACW gaat voortaan door het leven als Beweging.net. En daar horen elf stichtende organisaties en een nieuw logo bij.

Het ACW, de koepel van christelijke werknemersorganisaties, is niet meer. Voortaan is het een netwerk dat de naam Beweging.net draagt. Daarbij hoort ook een modern logo, dat veel weg heeft van dat van Beats by Dr Dre. Beweging.net heeft net als Beats de letter 'b' in een open cirkel geplaatst. En hoewel ook het lettertype overeenkomt, ontkent voorzitter Patrick Develtere dat zijn beweging de mosterd bij het Amerikaanse merk van hoofdtelefoons heeft gehaald.

Beweging.net zal niet zes, maar elf leden (Internationaal comité, ACV, Femma, CM, kwb, Okra, Wereldsolidariteit, Pasar, Ziekenzorg CM, Familiehulp en KAJ) en vier geassocieerde partners (Groep Intro, Arktos, Welzijnszorg en Pax Christi) tellen. Beweging.net zal als organisator van het nieuwe netwerk een coördinerende rol op zich nemen.

Het vernieuwde netwerk zal uitdrukkelijk inzetten op levenskwaliteit. "Mensen hebben nieuwe bekommernissen. Het wordt voor velen te druk. Er is de schrik om uit de boot te vallen", legt Develtere uit. "We zijn met velen op een tgv gestapt, maar we hebben 15 procent van de mensen op het perron laten staan en niet meegenomen in ons welvaartsproject. Zij hebben stress van het te weinig. Zij die op de tgv zitten hebben stress van het teveel."

Daarnaast zal Beweging.net een sociale en politieke academie uitbouwen. Doelgroep daarvan zijn leden van het netwerk en daarbuiten, die mee in het beleid willen stappen. Dat kan gaan van leden van een jeugdraad tot gemeenteraadsleden en parlementsleden. Doel is hen te leren "hoe aan politiek te doen op een sociale manier", zegt Develtere. "Het is een reactie op de maatschappelijke tendens dat we niet meer in de diepte nadenken over beleidsbeslissingen. Het is een herpolitiseren van de maatschappij."