Direct naar artikelinhoud

'Ik denk dat Elon Musk ons in de gaten houdt'

De Nederlander Tim Houter heeft zonet de eerste Europese testbuis voor hyperloops op ware grootte gepresenteerd. Met zijn 'buizenpost voor supersnelle treinen' wil hij binnen vier jaar de vervoerswereld op haar kop zetten. Wordt Houter de Europese Elon Musk?

Tim Houter won enkele maanden geleden met zijn studententeam een hyperloopwedstrijd in de Verenigde Staten. Sindsdien is hij druk bezig het concept verder te ontwikkelen.

Een hyperloop raast in een halfuur van Amsterdam naar Parijs. Maar een vliegtuig is bijna net zo snel en we hebben ook al hogesnelheidstreinen. Wat voegt dit systeem toe?

Tim Houter: "We gaan eerst naar stedelijke verbindingen kijken. Grote steden zijn verstopt geraakt, elke dag staan er lange files, treinen zitten overvol. Willen ze kunnen groeien, dan is betere infrastructuur nodig. Dankzij hyperloops kunnen mensen op grotere afstand wonen en wordt de stad ontlast."

Dus we gaan niet in Parijs wonen voor onze job, maar supersnel pendelen?

"Dat is een deel van het plan. Als steden eigen hyperloops aanleggen, kun je die met elkaar verbinden en ontstaat een netwerk waarmee je van stad naar stad kunt reizen. Het voordeel is dat je niet hoeft te stoppen op tussengelegen stations. Een hyperloop is eigenlijk een supersnelweg met op- en afritten richting steden. Als je naar Rijsel wilt, stap je in een rechtstreekse capsule. Wil je naar Parijs, dan neem je er een die doorrijdt. Hyperloops zijn flexibel."

Hoe groot wordt zo'n capsule?

"Dat onderzoeken we nog. Het hangt ook van het traject af. Ergens tussen de twintig en honderd passagiers."

Waar staan we over vijf jaar?

"Binnen vier jaar moet de bouw beginnen van een hyperloop die twee steden verbindt. We willen dat graag in Nederland proberen. Het land heeft een goede infrastructuur, het landschap is vlak. In de buis die vandaag wordt onthuld beginnen we met tests, en eind dit jaar gaat de eerste capsule heen en weer. Daarna bouwen we een grotere, inclusief wissels, zodat we met topsnelheid kunnen testen."

Hyperloops moeten straks tot in de binnenstad lopen?

"Om te kunnen concurreren met vliegvelden, die vaak minstens een half uur van het centrum liggen, moeten in de stad op- en uitstapplekken komen. Dat betekent dat we soms tunnels moeten graven."

Dan zal het nog wel even duren.

"Boortechnieken worden steeds beter. Een hyperloop vereist kleinere tunnels dan een metro. Elon Musk heeft een bedrijf dat aan betere tunneltechnologie werkt. Hij wil daar hyperloops doorheen laten gaan."

Spoor en tunnels zijn duur. Hoe verhouden de kosten zich tot bestaande infrastructuur?

"Die zijn vergelijkbaar. De voordelen zitten in de operationele kosten. Een magnetisch zweefsysteem heeft minder last van slijtage, dus er is minder onderhoud nodig. Een hyperloop kan op ticketprijs concurreren met de auto of de trein. Door het vacuüm kost het bovendien weinig energie om een capsule met hoge snelheid voort te stuwen. Om een passagier van Amsterdam naar Parijs te krijgen is ongeveer 20 kilowattuur nodig. Dat is een vijfde van de energie die een Tesla verbruikt voor dezelfde afstand. En die is al efficiënt."

Bij de hyperloopwedstrijd in de VS werd een buis op halve schaal gebruikt. Deze tunnel is op ware grootte. Waar loop je tegenaan als je groter gaat?

"De buis die tijdens de wedstrijd werd gebruikt, was heel generiek: er moesten diverse soorten treinen in getest kunnen worden. Om goed te kunnen testen is een buis op ware grootte nodig. De interactie tussen de buis en je voertuig is heel belangrijk. Dat bepaalt hoe efficiënt het systeem werkt, hoe veilig het is, hoe goedkoop kun je het bouwen. Dat wil je zo perfect mogelijk op elkaar afstemmen. "

Heb je nog iets gehoord van Elon Musk?

"Nee, maar ik denk wel dat hij ons in de gaten houdt."