Direct naar artikelinhoud

De Food Babe vraagt en de bierreuzen zwichten

"Ik moet bekennen dat mijn man van bier houdt", schreef de Amerikaanse Vani Hari woensdag op haar weblog Food Babe. "Dus wil ik weten wat erin zit."

Binnen 24 uur ondertekenden meer dan 43.000 mensen online haar petitie 'weg met het biermysterie' en kreeg de 35-jarige blogger haar zin. Twee grote brouwerijen, Anheuser-Busch en MillerCoors, beloofden de lijst met ingrediënten voor populaire biermerken openbaar te maken.

De brouwerijen zeggen nog enkele dagen bezig te zijn om op hun site een overzicht van al hun merken op te nemen. Maar A-B maakte al wel direct bekend wat het Amerikaanse Jan Modaalbier Budweiser bevat: water, gerstemout, rijst, gist en hop.

Op zich weinig verrassende ingrediënten voor een biertje. Maar toch een hele geruststelling, voor Buddrinkers die Hari's blog hebben gelezen. Want bier mag in de VS bier heten als het slechts ingrediënten bevat die volgens het ministerie van Financiën, dat de biermarkt reguleert, zijn toegestaan. Daarop staan nog ook hele andere goedjes die in het gerstenat gedraaid kunnen worden. Zo mogen er onder meer maïssiroop en geur- en smaakstoffen in zitten. Maar ook ingrediënten die in de vloeistof zitten waarmee de vleugels van vliegtuigen ijsvrij worden gemaakt. En zelfs de luchtblaas die vissen in hun buik hebben.

Hari is blij om te weten wat haar man naar binnen giet. Maar vooral euforisch was ze over het feit dat zij zulke grote bedrijven binnen een dag van koers kon laten veranderen. Het bewijst volgens haar hoeveel macht dat sociale media tegenwoordig hebben.

Het is ook niet voor het eerst dat zij een overwinning boekt. Zo wist zij eerder fastfoodketen Chick-fil-A ervan te overtuigen geen antibioticakip meer te verkopen. Voedselproducent Kraft beloofde mede naar aanleiding van haar stukjes een kunstmatige gele kunststof uit kindermacaroni met kaas te halen. En broodjeszaak Subway stapte na kritiek van de Food Babe over naar een ander conserveringsmiddel in het deeg.

Vorig jaar stopte Hari met haar werk als management consultant om zich volledig op haar blog te richten. Ze heeft inmiddels 300.000 vaste lezers.