Direct naar artikelinhoud

De rechte vlucht vooruit

Strategie

Voortuitgangsoptimisme. Dat is wat Open Vld wilde uitstralen. "Dat spreekt ook uit iedere zin van ons programma", zegt Noël Slangen, die de liberale campagne superviseerde. En dus koos de partij in februari voor 'Mensen hebben vleugels' als slogan voor hun precampagne en 'Goesting in de toekomst' als definitieve verkiezingsslagzin. Geen economische groei of over belastingverlagingen, geen loonhandicap of pensioenen die in de kijker worden geplaatst. Veel belangrijker was het verspreiden van een gevoel. "We hebben ons strikt aan die lijn gehouden", zegt Slangen. "Dat is ook best zo. Wie van koers verandert, verliest zijn impact."

Nog een andere mantra die Open Vld hanteerde: zo min mogelijk praten over andere partijen. Zij moesten in de kijker staan, niet de concurrentie. Een strategie die ook in andere gelederen wel eens gepredikt werd, maar nooit werd hard gemaakt.

OORDEEL

Geen straathond die ondertussen niet weet dat hij vleugels heeft. Het praatje lijkt, althans volgens de peilingen, aan te slaan. Of toch net zoveel als de liberalen hoopten: ze houden betrekkelijk goed stand, ook met dank aan dokter Maggie uiteraard. De keerzijde van de medaille: met hun economische programma stonden ze nooit in het centrum van de aandacht. Wie daarnaar op zoek was, heeft zijn honger wellicht op een ander gestild.