Direct naar artikelinhoud

Oude auto? Dan komt u 't Stad niet meer in

Antwerpen neemt drastische maatregelen tegen vervuilende auto's. Vanaf 2016 komen dieselwagens ouder dan 15 jaar niet meer voorbij de ring. Een kwart van de auto's komt er niet meer in of heeft een roetfilter nodig.

Rijdt u met een dieselwagen? En bereikt die ondertussen de middelbare leeftijd? Dan is de kans groot dat uw auto over twee jaar niet meer welkom is in de Antwerpse binnenstad, of dat u minstens een investering in een roetfilter te wachten staat. Het Antwerpse stadsbestuur besliste gisteren dat de volledige binnenstad tussen de ring en de Schelde (zie kaart) vanaf 4 januari 2016 een lage-emissiezone zal zijn, zowel voor bewoners als voor bezoekers van de stad.

Concreet heeft dat deze gevolgen: is uw dieselwagen of -vrachtwagen dan nog jonger dan tien jaar of rijdt u met een exemplaar op benzine dat na 1992 werd gefabriceerd, dan hoeft u zich geen zorgen te maken. Is uw dieselwagen tussen tien en vijftien jaar oud, dan zult u een roetfilter moeten laten installeren wanneer u Antwerpen nog binnen wilt. Een roetfilter kost gemiddeld 600 euro, daarom voorziet Vlaanderen een premie van 600 euro voor de installatie bij personenwagens. Is uw dieselwagen ouder dan vijftien jaar of stamt uw benzineauto van voor 1992, dan zult u uit de stad geweerd worden. Die leeftijdsindicaties stemmen overeen met de gangbare emissieklassen (Euro 0 tot 5).

Uit een haalbaarheidsstudie die dateert van november vorig jaar blijkt dat 75 procent van het verkeer dat door Antwerpen passeert, in de eerste categorie valt en op zijn twee oren kan slapen. Vijftien procent zal zich een roetfilter moeten aanschaffen. De overige tien procent zal de wagen aan de rand van de stad moeten achterlaten en via openbaar vervoer of de Velo-fietsendienst naar het centrum rijden.

Vanaf 2020 worden de regels nog strenger. Een dieselwagen zal dan niet meer ouder mogen zijn dan 12 jaar, een benzineauto moet van na 1996 dateren.

Boetes

Hoe de stad de controles op vervuilende auto's gaat uitvoeren, zal de komende twee jaar verfijnd worden. Voor inwoners van de binnenstad zal er een methode uitgedokterd worden die gekoppeld wordt aan de bewonerskaart. Voor het andere verkeer komt er een systeem dat werkt via nummerplaatherkenning. Samen met Vlaanderen en het federale niveau bekijkt de stad Antwerpen hoe dat systeem zal samengaan met eventuele boetes of retributies en hoe hoog die dan zullen liggen. Federaal staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet (cdH) werkt tegen eind dit jaar aan een wetgevend kader.

In bepaalde gevallen zullen evenwel uitzonderingen toegestaan worden. Voor bewoners die zich geen nieuwe of minder-vervuilende wagen kunnen veroorloven, wordt er gedacht aan een soort sociaal tarief. Personen die wegens een handicap een bepaald type auto bezitten, zullen kunnen rekenen op een tegemoetkoming, net zoals de eigenaars van een erkende oldtimer.

Maar ook marktkramers bijvoorbeeld, zullen mits een heffing, nog wel tot op de wekelijkse Vogeltjesmarkt kunnen geraken, aannemers zullen hun werken op dezelfde manier kunnen blijven uitvoeren. "Maar door hen een bijdrage te laten leveren, hopen we wel dat ze op termijn ook zullen overschakelen naar milieuvriendelijkere vervoersmiddelen", luidt het op het kabinet van schepen van Leefmilieu Nabila Ait Daoud (N-VA).

Het effect op de luchtkwaliteit zal groot zijn, blijkt uit de resultaten van de bewuste haalbaarheidsstudie van vorig jaar. Het aandeel van roetdeeltjes of elementair koolstof in de lucht, de meest schadelijke deeltjes voor de gezondheid, zou in 2016 al kunnen dalen met 30 procent. Tegen 2020 wordt het effect al 69 procent. Het aandeel van het fijn stof daalt met een lage-emissiezone in de binnenstad eveneens met 30 procent in 2016, in 2020 wordt dat 41 procent.

Vlaanderen

Ait Daoud geeft toe dat de investering om die doelstellingen te bereiken aanzienlijk is. De precieze kosten van het nummerplaat- herkenningssysteem zijn nog niet duidelijk. Maar, geeft ze aan, dat systeem zal ook nog voor andere doeleinden ingezet worden. "Bovendien is het ons te doen om de volksgezondheid. We vinden dat wel een prijskaartje waard."

De stad Antwerpen en Vlaanderen ondertekenen binnenkort een convenant voor de concrete uitwerking van het project. "Vlaanderen zal Antwerpen begeleiden bij de uitvoering", zegt een opgetogen milieuminister Joke Schauvliege (CD&V). "Vlaanderen stelt niet alleen zijn expertise ter beschikking, maar zal ook de luchteffecten in de binnenstad opmeten en zijn databanken ter beschikking stellen", aldus de minister. Een lage-emissiezone over heel Vlaanderen is echter uitgesloten, luidt het. "Zoiets is enkel nuttig in stedelijk gebied."